|
Spectacol de muzic` Gagaku: Kangen (ansamblu instrumental) pe scena Teatrului de Dram` din Stockholm.
Foto: Octavian Ciupitu / © CR.
La 30 mai a.c., cu ocazia vizitei în Suedia a M.S. Împ`ratul Akihito al Japoniei [i a M.S. Împ`r`teasa Michiko, au avut loc în sala mare de la Dramaten (Teatrul de Dram`) din Stockholm dou` spectacole de Gagaku (Muzic` veche de la Curtea Imperial` japonez`). Primul spectacol, care a avut loc la orele 16:45 [i a durat 40 de minute, a fost oferit de M.L. Imperiale unei asisten]e formate din M.S. Regele Carl XVI Gustaf al Suediei, M.S. Regina Silvia, membri ai Familiei Regale Suedeze, ai Cur]ii Regale Suedeze, ai Guvernului Suediei, ai Parlamentului, ai Corpului Diplomatic, ai lumii de afaceri [i ziari[ti invita]i special. Spectacolul al doilea, care a început la orele 19:30 [i a avut o durat` de aproape dou` ore, constând din dou` p`r]i cu o pauz` între ele, a avut un caracter public, spectatorii, care au umplut sala de spectacol pân` la ultimul loc, cump`rându-[i biletul de intrare la casa teatrului.
|
Katen executat de ansamblul Gagaku pe scena Teatrului de Dram` din Stockholm.
Foto: Octavian Ciupitu / © CR.
Ansamblul Gagaku face parte din sec]ia muzical` a Casei Imperiale din Tokyo [i constituie o "comoar` na]ional` vie" a Japoniei. Ansamblul Gagaku al Casei Imperiale reprezint` o tradi]ie muzical` milenar`, cea mai veche din lume. Termenul Gagaku înseamn` "muzic` elegant`", dar o elegan]` în care se îmbin` influen]e din vechea Indie, Vietnam, Manciuria [i din vechile regate coreene Silla [i Peakche, aplicate pe muzica, cântecele [i dansul de la Curtea Imperial` din Nara (710-84) [i mai apoi din Heian (794-1185), [i care s-a p`strat doar în aceast` tradi]ie japonez` neîntrerupt` la Curtea Imperial` [i în templele mari ale cultului shinto.
Muzican]ii ansamblului imperial Gagaku, care se numesc kangata, apar]in unor familii care au activat timp de mai multe secole în aceast` tradi]ie vie. Ei nu folosesc note muzicale, de[i exist` o notare simpl` a acestei muzici, ci au memorat întreg repertoriul instrumentelor lor proprii prin a-l cânta mai întâi în întregime. Interpretarea muzical` este precis` [i cu gestic` expresiv` executat` în forma]ii coreografice: stând, mergând sau [ezând pe scaune rotunde l`cuite numite shogi sau direct pe pardoseala scenei. Instrumentele folosite sunt sho- org` de gur` cu 17 ]evi, hichiriki - oboi din bambus, ryuteki - flaut transversal din bambus cu 7 orificii, kakko - tob` orizontal` cilindric`, biwa - lut` asiatic` cu 4 corzi, shoko - gong, taiko - toba mare [i so - ]iter` cu 13 corzi.
|
Bato din spectacolul prezentat de ansamblul Gagaku la Stockholm.
Foto: Octavian Ciupitu / © CR.
For]a de atrac]ie a acestei muzici este completat` de costumele sculpturale cu tr`s`turi de armuri arhaice [i m`[tile sugestive ale dansatorilor Bugaku, care poart` halebarde, l`nci [i s`bii. Gesturile lor, care la început fuseser` realiste [i narative, s-au transformat în a fi acum abstracte [i efectuate în tipare geometrice.
Fiecare dans porne[te de la o mi[care simpl`, care este supus` apoi multor varia]iuni. Ritmul este marcat de dadaiko, toba mare a ansamblului. Dansurile solistice pornesc din mijlocul scenei, în timp ce dansurile de grup pornesc cu intrarea dansatorilor pe scen` [i constituie dintr-o serie de dansuri solistice.
Dup` perioada Heian, dansurile Bugaku au fost împ`r]ite în dansuri militare [i dansuri civile, dar în timpul împ`ratului Ichijo (al 66-lea împ`rat) ele au fost clasificate în dou` grupe: Saho (stânga) [i Uho (dreapta). Muzica Saho const` cel mai mult din muzic` provenit` din China [i India, în timp ce muzica Uho const` din piese muzicale de origine din Corea [i Manciuria.
Prima parte a spectacolului prezentat pentru public a constat dintr-o serie de piese muzicale instrumentale: Hyojo no Netori, care din anul 900 deschide în mod tradi]ional aceste spectacole; Koromogae, care înseamn` "schimbarea hainelor", [i care este un cântec tradi]ional din perioada Heian; Ringa, o pies` muzical` de origine corean`; Etenraku, a c`rei muzic` a fost compus` de împ`ratul chinez Wen din dinastia Han (206 î.d.H.-221 d.H.); [i Nokorigaku Sanpen, o pies` muzical` în care instrumentele ansamblului înceteaz` unul câte unul, la urm` r`mânând doar ]itera cu 13 corzi.
Partea a doua a spectacolului, constând din Bugaku - dans acompaniat de muzic`, a fost împ`r]it` în trei tablouri [i a început cu Katen, un dans executat de patru dansatori îmbr`ca]i în ro[u, cu coifuri speciale [i s`bii la brâu. Muzica a fost compus` de împ`ratul chinez Yangdi din dinastia Sui (581-618) iar dansul, apar]inând grupului Saho (de stânga) este de regul` prezentat în Japonia atunci când se ianugureaz` un nou palat imperial sau o cas` nou`. Tabloul al doilea a fost un moment Bato - un dans executat de un singur dansator, purtând masc`.
|
Dans Bairo executal la Teatrul de Dram` din Stockholm de c`tre ansamblul Gagaku.
Foto: Octavian Ciupitu / © CR.
Tabloul al treilea a constat din Bairo - un dans executat de patru dansatori îmbr`ca]i în costume ro[ii purtând pe cap p`l`ria cur]ii imperiale [i fiind dota]i cu sabie, lance [i scuturi. Muzica acestui dans, care este de tip Uho (de dreapta) a fost adus` în Japonia de un preot indian [i unul vietnamez, iar mi[c`rile lui au fost compuse de prin]ul japonez Shotoku (572-622), cel care a introdus budismul în Japonia.
Spectacolele ansamblului Gagaku de la Stockholm constituie o parte a unui turneu care a cuprins spectacole prezentate în Olanda la Amsterdam, în Suedia la Stockholm, în Italia la Roma [i în Egipt la Cairo [i a fost organizat de c`tre The Japan Foundation. Conform informa]iilor de la The Japan Foundation, aceast` funda]ie (citat): "a fost creat` în 1972 ca o unitate legal` special` sub auspiciile Ministerului Afacerilor Externe din Japonia în scopul de a promova în]elegerea mutual` pe scena interna]ional` prin schimb`ri culturale."
De-a lungul anilor, aceast` funda]ie a prezentat în multe ]`ri o gam` larg` de piese de teatru, spectacole muzicale [i de dans japoneze, atât clasice cât [i contemporane, în scopul de a da posibilitatea cunoa[terii [i a altor aspecte japoneze precum [i a unei în]elegeri mai adânci a Japoniei [i prin muzica [i dansurile ei tradi]ionale. {i, judecând dup` valoarea spectacolelor prezentate la Stockholm, au toate [ansele s` reu[easc`.
Octavian Ciupitu.
NOTÃ:
Comentarii la cele de mai sus se pot trimite pentru publicare pe Internet sub titlul
"Despre spectacolul muzical GAGAKU"
prin e-mail la adresa:
silvia.constantinescu@swipnet.se
Pentru a citi comentariile la acest articol sosite de la cititori,
fã "clic" AICI!
Înapoi la începutul paginei!
© 2000 Curierul Românesc.