"BIJUTERII FRUMOASE
Bijuterii din opt secole"
La Nationalmuseet (Muzeul National) din Stockholm se desfãsoarã în perioada 9 iunie - 15 octombrie 2000 o expozitie de bijuterii.
Nu este pentru prima datã când acest muzeu organizeazã asemenea tipuri de expozitii. Cea mai recentã a fost retrospectiva "Carl Fabergé, bijutierul Tarilor", care a avut loc în perioada 6 iunie - 19 octombrie 1997. Atunci au fost expuse creatii ale atelierelor lui Carl Fabergé (1846-1920) din St. Petersburg, Moscova, Kiev, Odesa si Londra sub formã de ouã de Pasti, tabachere, casete, animale si figuri umane de caracter în miniaturã, ceasuri de masã, pocale, brose, brãtãri, diademe, rame de portrete în miniaturã si fotografii, toate executate din pietre si metale pretioase cu o mãiestrie desãvârsitã.
De data aceasta este vorba despre o expozitie care prezintã bijuterii din opt secole din mai multe tãri, cea mai veche fiind un inel de episcop de prin anii 1250 din Suedia iar printre cele mai noi fiind o brãtarã care a apartinut printesei Diana si care a fost executatã de Filco di Verdura la New York în 1945.
Bijuteriile expuse au fost împrumutate de la M.S Regina Eisabeth II, M.S. Regina Margrete II, M.S. Regele Carl XVI Gustaf, M.S. Regina Ingrid, M.S. Regina Sofia, A.S.R. Printesa Lilian de Suedia, A.S. Printesa Elisabeth de Danemarca, Ducesa de Alba, de la muzee din Gemania, Marea Britanie, Danemarca, Suedia, Austria, Franta, Italia si Rusia, de la casele de bijutieri Asenbaum din Viena, Cartier din Geneva, Maison Mauboussin Joaillerie din Paris, Mellerio dits Meller din Paris, S.J. Philips Ltd din Londra, Tiffany & Co din New York, Van Cleef & Arpels SA din Paris, Verdura din New York precum si de la o seamã de persoane particulare, expozitia desfãsurându-se sub înaltul protectorat al M.S. Regina Silvia.
În expozitie se pot vedea bijuterii din Evul Mediu pânã în epoca contemporanã. Bijuteriile din Evul Mediu erau de obicei utilitare: rolul lor era de a tine strânsã îmbrãcãmintea, puteau contine relicve sau sã aibe o valoare de ceremonie - ca, de exemplu, coroanele, sau sã li se atribuie calitãti magice - ca, de exemplu, inelele.
|
Coperta catalogului expozitiei.
Brose cu panterã din safire, diamante, platinã; Cartier 1949. A apartinut Ducesei de Windsor, Wallis Simpson, nãscutãWarfield (1896-1986).
Foto: Nick Welsh / © Cartier.
Bijutierii oraselor medievale furnizau podoabe pentru îmbrãcãmintea femeilor, catarame, fibule si inele, dar în marele centre, ca de exemplu Paris, Budapesta, Venezia si Köln, bijutierii erau mai specializati. Existau bijutieri sedentari, care activau permanent în orase, si cei care lucrau pentru curtile regale, si care erau mai mult ambulanti. Bijuteriile nu puteau fi purtate oricum, ci acest lucru era reglat adesea de decrete contra luxului sau pentru a marca granitele sociale.
De exemplu, în 1283 s-a decretat la Paris cã se interzice burghezilor si sotiilor lor sã poarte coroane de aur sau de argint. Un decret din Pistoia din 1332 permitea sotiilor cavalerilor, judecãtorilor si medicilor sã poarte bijuterii de argint aurit, în timp ce celorlelte femei le era permis sã poarte doar bijuterii de argint. În Frankfurt se hotãrâse în 1356 cã bãrbatii si femeile din burghezie nu aveau voie sã poarte podoabe de aur, argint, pietre pretioase sau perle fine, în timp ce doamnele aveau voie sã poarte o cataramã de aur sau argint grea de maxim un heller si o centurã în valoare de cel mult o marcã de argint. În expozitie, aceastã perioadã este ilustratã printr-un numãr de inele si o brosã.
În timpul Renasterii (secolele XV si XVI) bãrbatii puteau purta mai multe inele pe mai toate degetele si în jurul gâtului un lant greu cu pandantiv. Alte bijuterii folosite atunci, atât de cãtre bãrbati cât si de cãtre femei, erau cercei, inele cu sau fãrã sigiliu, agrafe de pãlãrii, coliere, paftale, monograme, lanturi de tot felul. Bijuteriile erau montate cu perle, diamante, rubine, email, cristal de stâncã, safire, lapis lazuli, opale, calcedon. Sunt expuse aici pendentive în formã de papagal, monstru marin, triton, sirenã, capcanã de soareci, cerb, monograme, portrete în miniaturã, amoras, broascã testoasã si altele.
Bijuteriile din perioada Barocului (1600-1720) sunt pendentive, inele (inclusiv pentru degetul mare) cu portrete în miniaturã sau sigiliu, coliere de perle, cercei, lanturi, monograme, brãtãri, diademe, ace de pãr, semne de ordine, agrafe de pãlãrie, portrete în miniaturã, bijuterii de corsaj, toate aceste forme fiind reprezentate aici. În expozitie se remarcã pendentivul reginei Maria Eleonora (1599-1655), cumnata principelui Transilvaniei - Gabriel (Gábor) Bethlen (1580-1629) - si sotia regelui suedez Gustav II Adolf, de la care traditia istoricã povesteste cã a primit aceastã bijuterie ca dar de logodnã în 1620. Pendentivul este compus ca un cartus cu o inimã în centru. Pe fatã are un cristal de munte slefuit în planuri mari, iar pe spate inscriptia "WIE. LENGER. WIE. LIEBER" (Cu cât mai mult trece timpul, cu atât îmi esti mai dragã). Bijuteria aceasta apartine tipurilor executate de bijutierii de la mijlocul secolului XVI si pânã în primele decenii ale secolului XVII dupã cãrtile cu modele de bijuterii care circulau pe atunci.
Perioadele Rococo si Neoclasicism (1720-90) sunt ilustrate în aceastã expozitie de agrafe de pãlãrie, bijuterii-pieptar, inele cu pietre pretioase montate fantezie sau carmosé, cu portrete în miniaturã, cu sigiliu, cu ceas, cu camee sau cu monograme, pendentive, brose în formã de girandolã, de flori, de scoicã si de buchete de flori cu funde, medalioane-embleme, ceasuri de purtat la piept sau la brâu cu châtelaine, cercei, coroane de mireasã, coliere, brãtãri si mai ales garnituri formate din colier, brãtarã, cercei si brose. Pietrele folosite sunt topaz, rubine, agate, onyx, cristal de munte, carneol, ametiste, zircon, smaragde si o mare cantitate de diamante, care de acum sunt cel mai adesea slefuite cu fatete de tip briliant (minim 57 de fatete). Dintre exponatele acestei perioade sunt de remarcat agrafa de pãlãrie realizatã din argint, aur si diamante executatã la Paris în 1779 la comanda regelui Gustav III al Suediei cu diamante provenite de la un baston de plimbare primit cadou de la vara sa împãrãteasa Ecaterina II a Rusiei în 1777 si aflatã azi în Tezaurul de la Palatul Regal din Stockholm, si colierul executat în Franta cãtre 1750 din argint, topaze, ametiste si zircon aflat azi la Museo Poldi Pezzoli din Milano.
Secolul XIX este secolul curentelor stilistice care adesea se dezvoltã în paralel si se suprapun. Dupã epoca strãlucitoare a briliantelor aristocratiei dispãrute a urmat cu timpul perioada Empire (1800-20) în care interesul se concentra pe contrastul între metale polizate si email, sau între aur si pietre colorate în culori palide. Formele erau de o simplitate geometricã iar decorul era împrumutat din arhitectura clasicã. Dominante erau cameele cu motiv clasic, purtate la centurã, la colier, la brãtãri pe ambele brate si la diademã. În Tãrile Germane, sãrãcite de rãzboaiele napoleoniene, lipsa de aur a dus la inventarea "fierului înnegrit", folosit la confectionarea de bijuterii cu care se imitau camee sau diamante. Mai târziu, aceste bijuterii din fier au fost considerat ca "bijuterii de doliu". Dupã 1820 se rãspândeste folosirea pietrelor pretioase de culori diferite la aceeasi bijuterie. Multitudinea de stiluri atribuite epocilor istorice anterioare si care sunt la modã în mod paralel acum a dus la crearea de bijuterii care sã corespundã acestor stiluri: neoromanic, neogotic, neorenascentist, neobaroc, neorococo, noul neoclasic, neoempire.
|
Diadema de otel a doamnei Marghiloman.
Confectionatã de Picq pentru Cartier, Paris, aprilie 1914.
Otel, platinã, diamante, rubine slefuite în carré; H=4,2 cm, B=18 cm.
© Art of Cartier Collection.
Noile prese mecanice introduse au permis executarea în perioada 1830-50 de bijuterii cu ornamente din secolul XVIII si care puteu fi executate acum mai simplu prin presare din foi subtiri de aur. Dupã 1840 s-a introdus si moda bijuteriilor inspirate din naturã: brose în formã de buchete de flori montate cu diamante sau pietre colorate, ramuri cu frunze si fructe emailate în diferite culori, coliere în formã de serpi si altele, executate atât din metale petioase cât si din fildes sau coral. Perioada este ilustratã cu o seamã de bijuterii expuse, dintre ele remarcându-se: garnitura Marei Ducese Maria Pavlovna, executatã la St. Petersburg la începutul anilor 1800 din topaze roz din Brazilia, diamante, argint si aur, compusã din colier, bijuterie de corsaj, brose si cercei si aflatã azi în posesia M.S. Regele Carl XVI Gustaf al Suediei; garnitura cu rubine a reginei Desideria a Suediei, realizatã la începutul secolului XIX în Franta din rubine, diamante, aur si argint, compusã din diademã, colier, cercei, brãtarã si brosã, cumpãratã de maresalul Bernardotte (viitorul rege Carl XIV Johan al Suediei) în legãturã cu încoronarea înpãratului Napoleon I în 1804 si aflatã acum în posesia M.S. Regina Mamã Ingrid a Danemarcei; precum si tiara împãrãtesei Eugénie, realizatã în Franta dupã 1853 din diamante si perle si aflatã acum în posesia Ducesei de Alba.
În perioada 1860-90, artizanatul bijuteriilor a fost înlocuit cu productia de masã industrialã. Calitatea artisticã a bijuteriilor a început sã scadã, ceea ce a dus la o reactie din partea guvernantilor britanici, germani si altii pentru revitalizarea artizanatului artistic. Prin crearea de muzee de artizanat artistic s-a încercat ridicarea nivelului de cunoastere al artizanilor si muncitorilor industriali. Revistele de specialitate initiate acum cãutau un nou stil care sã corespundã vremurilor noi si care sã punã bazele comertului international. În Italia, bijutierul Castellani si urmasii sãi au succese cu bijuterii în stil etrusc si grecesc. În 1860 se naste în Franta interesul pentru neorenastere, care de aici se rãspândeste în Anglia, Germania si Austria. În Germania si Austria însã, neorenasterea are un caracter national având ca idoli pe Albrecht Dürer si Hans Holbein cel tânãr, devenind o modã care ia sfârsit prin 1885, când se preia moda parizianã a bijuteriilor ca niste broderii din diamante si perle. Din multele exemple de asemenea bijuterii prezentate în expozitie se remarcã "Colierul Dagmar" al reginei Alexandra, executat de Jules Dideriksen în Copenhaga în 1863 din aur, argint, perle, diamante si email, si care apartine acum M.S. Regina Elisabeta II a Regatului Unit.
În anul 1900, cu ocazia Expozitiei Universale de la Paris, s-a consacrat un stil care este cunoscut sub mai multe nume: Art Nouveau, Modern Style, Sezessionsstil, Modernismo si Jugend, si care îsi lua exemplele din naturã: omul, animalele si plantele constituiau motivele, completate cu metamorfoze decorative si valori simbolice, si premizele acestei arte care va fi denumitã si Belle Époque. Forma exterioarã a lucrurilor era destinatã a provoca privitorului o plãcere esteticã, în timp ce continutul, abscons sau nu, ridicã obiectul de artizanat artistic la un nivel deasupra formei si care defineste obiectul în mod alegoric. Bijutierii care s-au remarcat în acest curent au fost René Lalique, Georges Fouquet, Paul si Henri Vever, Léon Gariod, Lucien Gaillard, Gabriel Falguieres, Charles Robert Ashbee, Max Friedrich Koch, Tiffany & Co. si altii, mai toti reprezentati în expozitie. Dintre bijuteriile apartinând acestei epoci expuse aici, pendentivul "Sylvia" executat de Maison Vever din Paris în 1900 în aur, agat, rubin, diamante si email, si aflat la Musée des Arts Décoratifs din Paris, este considerat o icoanã a stilului Art Nouveau în arta bijuteriei.
Dupã terminarea primului rãzboi mondial, în urmãtorii douãzeci de ani la Paris se succed în arta bijuteriilor cinci stiluri diferite, care la sfârsitul acestei perioade au coexistat. Primul dintre ele este "stilul ghirlandã", folosind forme istorice executate elegant în platinã si diamante de firmele Chaumet et Cie (fondatã în 1852), Mellerio dits Meller (fondatã în 1801) si Cartier (fondatã în 1847). În acest stil se remarcã în expozitie diadema cu frunze de acant realizatã de Cartier la Paris în 1910 din diamante si platina pentru regina Elisabeta a Belgiei (1876-1965), azi în Art of Cartier Collection, si diadema de otel a doamnei Marghiloman, executatã de Cartier la Paris în aprilie 1914 din otel, platinã, diamante si rubine. Diadema de otel comandatã de doamna Marghiloman, sotia prim-ministrului României de atunci, este în formã de kokosnik. Rubinele si diamantele provin de la un colier ce fusese confectionat pentru depozitul firmei Cartier în 1906 si fusese vândut la Lady Avery în acelasi an. Dupã ce Cartier a recumpãrat colierul, l-a demontat si a confectionat cu pietrele acestuia diadema, care se mentinea pe cap cu ajutorul unei funde la spate. Astãzi, diadema se aflã la Art of Cartier Collection. Cel de al doilea stil se ocupã de detalii exotice usor de recunoscut, cu pietre pretioase si semipretioase în grupãri complexe puternic colorate, cu forme asiatice sau indiene, ca la Cartier, Boucheron, La Cloche Frères. Stilul al treilea aminteste de limbajul geometric al artistilor plastici ai epocii: roti dintate, masini, turbine si forme geometrice, întâlnite în bijuterii de la Raymond Templier, Gerard Sandoz sau Fouquet. Al patrulea stil pornea de la motive naturaliste, în care pietrele erau dominante, si a excelat în bijuteriile executate de René Boivin, Suzanne Belperron si Boucheron. Stilul al cincilea, apãrut dupã 1935, s-a remarcat prin felul expresiv în a folosi metalul, în special aur rosu prelucrat sub formã de fire, snururi si împletituri sau articulatii mobile cu forme geometrice ca cercuri, pãtrate si octagoane, asa cum se întâlnesc în bijuterii lucrate de Van Cleef & Arpels (fondat în 1906). Dintre multele bijuterii expuse la sfârsitul expozitiei si apartinând acestor ultime stiluri se remarcã sigiliul budist cu ceas de la Cartier, colierul tutti-frutti al lui Daisy Fellowes executat de Cartier la Paris în 1936, brosa ca o panterã si colierul create de Cartier la Paris în 1949 si respectiv 1947 pentru ducesa de Windsor, si brosa în formã de scoicã realizatã de Fulco di Verdura la New York în 1940, piese de mare valoare artisticã si care constituie un final demn de aceastã manifestare artisticã prestigioasã.
NOTÃ:
Comentarii la cele de mai sus se pot trimite pentru publicare pe Internet sub titlul
"Despre evenimentele culturale din Stockholm"
prin e-mail la adresa:
silvia.constantinescu@swipnet.se
Pentru a citi comentariile la acest articol sosite de la cititori,
fã "clic" AICI!
Înapoi la începutul paginei!
© 2000 Curierul Românesc.