"PUBLICATIILE NOASTRE LE CONSIDER SISTEMUL VASCULAR AL
EXILULUI.
DACĂ NOI DISPĂREM, NE OFILIM!"
Silvia Constantinescu:
Sunteti
editorul publicatiei CUVĹNTUL ROMĹNESC, care apare în Canada si unul
din initiatorii ROMFEST-ului. V-am întâlnit pentru prima dată la Paris,
în 1994, cu ocazia seminarului organizat si finantat de domnul Aureliu
Răută. Cam acestea sunt cunostiintele mele despre dvs. Fiti, vă rog,
amabil si prezentati-vă! Cine sunteti domnule George Bălasu?
|
George
Bălasu,
Membru în Comitetul International ROMFEST.
Foto: A-M Ciupitu/ © CR.
George Bălasu: Sunt
de profesie
farmacist si un ziarist amator. Sunt plecat din România din 1949. Am
ajuns în Canada în 1950. Am părăsit România în perioada examenelor de
sfârsit de an al facultătii de farmacie. Îmi dădu-sem două examene de
sfârsit de an si am fost anuntat de un coleg de-al meu că urma a doua
zi să fiu arestat. Asa că a trebuit să fug din Bucuresti. Am stat un an
de zile în Banat; am intrat la SMT si am lucrat ca tractorist. E o
poveste cât se poate de lungă! Am stat un an de zile pe frontieră,
arând chiar fâsia de granită lângă frontieră. După un an, serviciul de
cadre se înăsprise la această statiune, asa că am trecut frontiera cu
un tractor în Iugoslavia. Aici, cei care treceau frontiera, făceau o
perioadă de trei luni de zile de închisoare. După închisoare, sârbii
doreau să ne ducă într-o regiune, la Kra-guevat, unde nemtii omorâseră
în jurul a 24.000 de bărbati, ca represalii pentru un guevat, unde
nemtii omorâseră în jurul a 24.000 de bărbati, ca represalii pentru un
atentat pe care l-au făcut partizanii sârbi - omorâse generalul armatei
germane din regiunea aceea. Autoritătilor sârbesti sperau că noi venind
acolo, ne vom căsători cu fetele din regiune si vom rămâne, poate,
acolo. Fiecare dintre noi am fost repartizati în profesiile pe care le
aveam. S-au purtat cât se poate de bine - afară de închisoare, care a
fost foarte severă. Nu ni se dădea mâncare si ne obilgau "să intrăm în
productie", cum spuneau ei. Noi refuzam si ceream, pentru că noi eram
refigiati politici, să trecem în Vest. Argumentul lor era foarte - cum
să spui eu - foarte bine documentat, în sensul că spuneau: "Ce, credeti
că Iugoslavia este o punte între Răsărit si Apus? Noi nu permitem acest
lucru!" Bine înteles că slăbiserăm foarte mult. Ne-au pus la o cură de
îngrăsare înainte de a ne repartiza la servici. Si ne-a dus la această
localitate, Kraguevat, în care am lucrat ca farmacist, într-un spital.
Si de aicea noi ne organizam ca să putem trece frontiera. Trebuia să
fii pregătit ca să fugi de trei ori din Iugoslavia. Adică trebuia să
fii pregătit să fugi o dată în primăvară, în vară si în toamnă. De ce?
Că în caz că eram prinsi, ei te închideau pe o perioadă de trei luni de
zile. Era maximum pe care te puteu tine în închisoare în conformitate
cu drepturilor internationale si asa mai departe. Era pe atunci IRO -
International Refugee Organization, care avea grijă, mai mult sau mai
putin, de noi. Asa că noi ne organizam în echipe si încercam să trecem
frontiera. Eu am trecut frontiera în Italia prin luna mai. Am trecut,
traversând, să spun asa, Alpii Dinarici. Zăpada era până pe la genunchi
si am ajuns, cu ajutorul lui Dumnezeu, în Italia. În Italia, natural,
trecerea unei frontiere însemna încă odată perioada de trei luni de
zile de închisoare. După trei luni de zile de închisoare vroiau să ne
trimită în lagărul de refugiati. Eu, personal, refuzam acest lucru,
fiindcă eu aveam ideea că în Vest există o armată pregătită, care ar fi
gata să actioneze în România. Si ceream, personal ceream: "Nu, eu nu
vreau să emigrez, vreau să merg în armata natională!" "Care armată
natională?", spuneau ei. Si bine-înteles că după o perioadă oarecare,
mi-am dat seama că sunt ridicol si am acceptat ca să emigrez. Ne-au
repartizat la un lagăr din Italia lângă Napoli, la Bagnoli, unde fusese
o fostă cazarmă militară americană. Eram tratati cât se poate de bine.
Aici veneau diferite birouri ale agentiilor respective ale diferitelor
tări de a te solicita sau de a face reclamă tării respective, despre
tara în care ai dori să emigrezi. Puteam emigra absolut în toate tările.
Optasem pentru America sau Canada. Ca să fiu sincer, am tras cu banul
ca să văd în ce tară voi emigra. Si a căzut Canada si am plecat în
Canada. Din Italia am fost dusi cu ultimul transport al lui IRO. Am
fost dus în Germania, în lagăr la Bremen. Si fiind perioada de iarnă, a
fost foarte greu. Eram, în general, bărbati, care urmau să vină în
Canada si sotiile unora care fuseseră căsătoriti si trebuiau să rămână
în Germania până le găseau servicii, ca să poată să-si aducă familia.
Nu era voie să vii cu familia, dacă nu aveai un servici. Eu am venit în
Canada cu contract de muncă. Canadienii nu-ti dă-deau o viză, să spunem
asa, dacă erai intelectual, pur si simplu te respingeau. Asa că trebuia
să spui că esti agricultor, că ai fost muncitor, etc.
Interesant de spus este ce metodă aveau ca să te respingă: se uitau în
gură! Si, dacă nu aveai toti dintii, pur si simplu erai respins!
Am ajuns în Canada în 3 ianuarie, adică am făcut pe vapor Crăciunul si
Anul Nou. În Canada am fost dus în lagăr, unde am stat 3 luni de zile.
Aici ti se dădea absolut totul, afară de bani si nu aveai voie nici să
părăsesti lagărul.
De fapt aveai voie să pleci, însă, dacă plecai, nu aveai dreptul să te
mai întorci în lagăr. Asa că cei care riscau să se ducă să-si caute un
serviciu, nu mai aveau dreptul de a se întoarce în lagăr. Bine înteles
că aici veneau diferite agentii de angajat lucrători, diferite fabrici,
tărani care aveau nevoie de oameni la lucru, etc. Noi am avut norocul
că auzise despre românii care eram închisi în lagăr comunitatea română
din Hamilton si a venit si ne-a luat si dus la Hamilton. Si-n felul
acesta am părăsit lagărul si ne-am stabilit în orasul Hamilton, care
este un centru industrial. Aici este industria grea a Canadei. As putea
spune că este si un fel de resedintă românească.
Pe vremuri Hamilton arăta foarte urât si mirosul furnalelor era foarte
neplăcut. Astăzi, Hamilton este un oras foarte frumos, un oras curat.
În Hamilton exista o comunitate românească, formată din vechii
imigrati, veniti înainte chiar de primul războiul mondial. Ei veniseră
din Austro-Ungaria, din Banat, Transilvania si asa mai departe. Noi,
noua generatie care am venit, i-am dat un suflu nou de regenerare
spirituală, as putea spune. În felul acesta, comunitatea din Hamilton a
pornit cu ajutorul nostru, al celor nou-veniti, pe un drum cu totul
diferit de cel pe care-l aveau atunci. În general, după cum cunoasteti,
orasele sau comunitătile românesti din continentul nord-american sunt
unite în jurul bisericii. Biserica reprezintă centrul unde românii sunt
adunati. Exista o biserică când am venit noi, dar noi am format o
asociatie - Asociatia Culturală a Românilor din Hamilton, care s-a
format în anul 1957. Scopul acestei organizatii era de a păstra limba,
de a promova cultura si traditiile românesti, de a informa statul
canadian despre adevărata situatie din tară din timpul regimului
comunist si de a ne ajuta reciproc. Sentimentul ajutorului reciproc era
unul din punctele de bază a formării asociatiei noastre. Asociatia la
început a fost formată numai din nou-veniti. Cu timpul am reusit însă
să câstigăm generatia tânără din Canada - vorbesc de prima sau a doua
generatie, de români care erau născuti în Canada, oameni care vorbesc
foarte bine româneste si s-au încadrat în această asociatie.
Cu ajutorul lor am reusit să ajungem unde am ajuns astăzi. Asociatia
Culturală, până în 1968, si-a cumpărat o proprietate de 50 de hectare
de pământ si am înfiintat Câmpul Românesc în româneste, în englezeste
îi spune Romanian Park. În acest Câmp Românesc s-a lucrat foarte mult,
cu muncă voluntară, fiind absolut toti profesionisti, adică doctor,
inginer, s a.m.d. Dati-mi voie să vă spun că în Canada se încurajează
foarte mult multiculturalismul. Este chiar un minister al
multiculturalismului. Primul ministru, Trudeau, tot timpul spunea că
"nu poti să fii un bun canadian dacă nu esti un bun român", sau "nu
poti să fii un bun canadian dacă nu esti un bun polak, sau ucrainian"!
Asa că noi am făcut o cerere - vroiam să construim acest centru
cultural - si guvernul canadian ne-a donat 235.000 de dolari si am
ridicat acest centru cultural care ne-a costat pe atuncea cam 500.000
de dolari. Astăzi, Centrul Cultural e evaluat la o valoare de două-trei
milioane de dolari. Este o clădire foarte mare, una dintre cele mai
mari săli pe continentul nord-american. În cadrul acestui Câmp Românesc
noi organizăm toate sărbătorile nationale. Câmpul este deschis si vara
si iarna. Pur si simplu revelioanele pe care le facem la Câmpul
Românesc sunt renumite în toată regiunea. Ca să vă dau un exemplu, noi
avem si o capelă la Câmpul Românesc si anul acesta, la hramul capelei
au venit peste o mie si ceva de români. Noi, organizatorii, am fost,
pur si simplu, speriati, când am văzut atât de multă lume.
S.C.:
As vrea să intervin si să vă rog să-mi spuneti: care sunt problemele
bisericii în Câmpul Românesc din Canada? În Europa există biserici
paralele.
G.B.:
Asociatia
noastră a fost considerată si o considerăm noi ca o citadelă
anti-comunistă. La noi, în Câmpul Românesc, am interzis să vină orice
ambasador, orice consul. Chiar ministrul Melescanu, ministrul de
externe care a făcut o vizită prin Canada, ne-a dat un telefon si a
vrut să vină la Câmpul Românesc si am spus: "Dom'le, în Câmpul Românesc
nu intră nimeni - niciun comunist si niciun neo-comunist!" Care va să
zică, noi până astăzi n-am luat legătură si n-am lasat să intre în
Câmpul Românesc niciun membru al ambasadelor.
S.C.:
Care credeti că este solutia astăzi?
G.B.:
Astăzi
situatia s-au schimbat. Eu cred că este timpul să deschidem portile!
Adică, este absolut necesar ca să luăm legătură cu reprezentantii
guvernului, fiindcă lucrurile s-au schimbat. S-a format de pildă acel
departament al românilor de pretutindeni în care am dori să intrăm. În
acest scop, noi am format un comitet de initiativă, ca să ne alegem si
un reprezentant care eventual să reprezinte pe românii din regiunea
Quebec-ului si Ontario, unde suntem noi. Asa că noi, să spunem asa, am
reusit să dăm afară din Canada doi reprezentanti ai ambasadei: am dat
afară pe fostul ambasador, si am schimbat si ultimul consul de la
Toronto. Acuma sunt oameni nou-veniti, cărora trebuie să le dăm toată
încrederea, până la proba contrarie.
S.C.:
Atitudinea fată de patriarhul Teoctist, care considerati că trebuie să
fie?
G.B.:
Patriarhul
Teoctist a gresit. Dânsul trebuia să se retragă si să lase locul unei
alte fete bisericesti, unui alt membru din sinod. Însă nu admit si sunt
total contra pretentiei dânsului sau întelegerea pe care părintele
Calciu a avut-o, să spunem, despre dânsul. Suntem împotriva acestui
lucru. Exilul trebuie să rămână pe pozitia pe care a avut-o.
S.C.:
S-a discutat foarte mult în exil si am pus întotdeauna întrebarea în
legătură de rolul monarhiei înainte de '89 si după '89. Care este
părerea dumneavoastră?
G.B.:
Personal,
sunt monarhist. dar nu stiu dacă as spune că l-as admite pe regele
Mihai. Dar, în principiu sunt monarhist. Datorită faptului că
Majestatea Sa Regele Mihai a făcut anumite greseli în trecut, când a
fost tânăr, pe care noi încă le avem în memoriile noastre. Dar, va veni
timpul când trebuie să iertăm. Si iertând, cred că este bine să-l vedem
pe regele Mihai că se reîntoarce în tară.
S.C.:
Cum vedeti atitudinea presedintelui Emil Constantinescu, a guvernului
si parlamentului României fată de românii din exil, fată de redarea
proprietătilor si a pensiei acestora?
G.B.: Eu
îl
cunosc pe domnul presedinte Constantinescu, de la Paris. Am stat foarte
mult de vorbă cu dânsul la Paris. Dânsul ar vrea să facă totul ce a
promis, însă este înconjurat de oameni care-l sabotează total. Adică,
vechea nomen-clatură. Dânsul este presedinte, dar nu conduce dânsul
tara.
S.C.:
Cum vedeti oportunitatea ziarelor din exil: Românul Liber si Cuvântul
Românesc în Canada, CĂMINUL românesc în Elvetia, Dorul în Danemarca,
CURIERUL ROMĹNESC în Suedia, etc? Au în continuare o menire, ar trebui
să existe, sau este timpul ca ele să dispară?
G.B.: Eu
cred că
trebuie să existăm. Publicatiile noastre le consider sistemul vascular
al exilului. Dacă noi dispărem, ne ofilim!
S.C.:
Sunteti organizatorul ROMFEST Bucuresti '98. Care a fost motivul pentru
care l-ati organizat la Bucuresti?
G.B.: Nu
sunt
organizatorul, sunt unul dintre organizatori. Sunt membru în comitetul
international. Am considerat că este timpul ca exilul să se întoarcă în
tară. Aceasta a fost tematica de la început. Adică, exilul se întoarce
în tară cu ROMFEST-ul, care are loc în Bucuresti anul acesta.
S.C.:
Considerati că românii si conducerea României primesc această ofertă?
G.B.: Eu
cred că
da! Eu cred că da! Pentru că felul cum au răspuns dânsii, tot ajutorul
pe care l-am cerut a fost mai mult decât favorabil cauzei desfăsurării
acestei manifestări ROMFEST.
S.C.:
Considerati că a avut influentă si impact în mass-media românească
această actiune?
G.B.:
Categoric!
Ati citit si dumneavoastră ziarele si cred că vă dati seama!
De aici se poate reveni la:
ROMFEST 1998 (I)"
Înapoi la începutul paginei!
© 1998 Curierul
Românesc.
Înapoi la CURIERUL ROMÂNESC cu
acces gratuit.
|