"ACTIVITATEA EXILULUI AUTENTIC S-A BAZAT PE DOUĂ
PRINCIPII:
SĂ SE ÎNTRETINĂ CONSTIINTA ROMÂNEASCĂ SI SĂ SE FACĂ CUNOSCUTĂ CULTURA
ROMÂNEASCĂ POPOARELOR ÎN MIJLOCUL CĂRORA TRĂIM."
Silvia Constantinescu:
Vă rog să
începem discutia noastră prin a vă prezenta singur cititorilor mei!
Ion Halmaghi:
Sunt Ion Halmaghi. M-am născut în Statele Unite si am venit la sase ani
si jumătate în România, fiindcă Ardealul, care fusese sub
Austro-Ungaria, s-a realipit Ro-mâniei. Atunci, părintii mei s-au
reîntors din emigratia care o făcuseră în Statele Unite. Am făcut la
Sibiu scoala primară si liceul, iar universitatea la Bucuresti. Am fost
pe frontul din Crimea, dus cu forta, că eram cetătean american. După
aceea am făcut închisoare, 15 ani, si am fost scos de americani din
închisoare, după care am plecat în Statele Unite în '65, dar din primul
moment am tinut legătura cu România. O legătură sentimentală si
culturală, oarecum. Eram profesor de filosofie, adică făcusem studii de
filosofie, terminasem în '41, si când am ajuns în America, din cauza
limbii nu puteam să predau în limba engleză si atunci am făcut studii
de stiinte de bibliotecă. Înainte de a-mi lua diplomă am fost deja
angajat pe baza studiilor de filosofie si a limbilor străine pe care le
cunosteam. Universitatea din Pittsburgh, unde am fost angajat, avea un
corp profesoral de filosofie exceptional, dar n-aveau cărti suficiente.
Si atuncea au primit niste donatii de câteva milioane de dolari si eu
am rămas ca bibliograf, să construiesc această bibliotecă pentru
universitate. Când am plecat din America, această bibliotecă era
printre cele cinci cele mai bune din America în materie de filosofie.
După aceea am ajuns bibliograf al sectiei umanistică a universitătii,
care era enormă! Erau cărti în toate limbile străine, filosofice,
teologie, lingvistică s.a.m.d. Am realizat niste lucruri frumoase! Si
datorită aceastei functii oficiale am profitat de faptul că având
cataloage de la anticari din Europa, am putut să clădesc o bibliotecă
românească, mai ales că aveam un fond în dolari enorm de mare, care îmi
permitea aceste lucruri.
|
Ion
Halmaghi.
Foto: A-M Ciupitu /
© CR.
Niciodată nu mi s-a făcut nicio
cenzură.
Dimpotrivă, au apreciat dezvoltarea mea în acest sens. Si am functionat
si ca profesor; am făcut si cursuri de filosofie, si romanică
comparată, si limba română chiar, si despre civilizatia si cultura
românească. La istorie, de câte ori aveau nevoie, mă chemau să lămuresc
anumite probleme din anumite epoci. A fost o epocă de mare rodnicie
pentru mine. Si când n-am mai rezistat, a trebuit să mă pensionez, desi
nu m-au lăsat un an de zile să părăsesc universitatea, pentru ca aveau
nevoie de mine.
S.C.:
Cum a început ROMFEST-ul?
I.H.:
ROMFEST-ul
a început foarte simplu: noi aveam Câmpul Românesc, unde ne tineam
conferinte regulate, care era un centru de actiune românească, de
consolidare a constiintei nationale. În '86, când am avut ultima
săptămână de conferinte, iar eu eram ultimul înscris cu o conferintă
despre românii din exil si din tară, o privire generală a situatiei de
atunci - am constatat că participă ca auditoriu un număr mare de
studenti si de tineri. Am rămas uluit de acest fapt si atunci am
renuntat la conferinta mea si am luat în discutie planurile noastre de
viitor. Si mi-a făcut mare plăcere felul cum a vorbit tineretul. Ne
dădeam seama că au o perceptie si o intuitie destul de curată asupra
fenomenului românesc. Si atuncea am ales cinci sau sase insi - pe
niciunul nu-l cunosteam - si le-am spus că-i încuiem într-o cameră si
nu le dăm drumul, până nu vin cu propuneri concrete legate de actiunile
noastre. "Asterneti propunerile voastre pe hârtie si atuncea vă
eliberăm din 'închisoare'!". Ei au propus ca în '88, când se înplinesc
70 de ani de la marea unire din '18, să serbăm acest eveniment cu toată
acuratetea lui; apoi să ne alegem un conducător. Tocmai venise Calciu
din tară, care fusese supus la multe opresiuni în România (eu îl
cunosteam bine pe Calciu, am stat si cu el în celulă în anii mei din
puscărie) si ei l-au propus pe Calciu. Primul punct de fapt era ca să
găsim o formă de organizare, să fim mai consistenti si mai productivi
în actiunile noastre.
S.C.:
Ce-si propunea concret acest ROMFEST să facă?
I.H.:
Înainte de
ROMFEST exista Societatea Academică cu Sporea, dar si cu Monseniorul
Bârlea, care era presedinte si avea fonduri masive de la Vatican. Se
tineau congrese de mare alură în toată lumea, la Salamanca, la Paris,
etc. Dar, Societatea Academică a dispărut. Era atunci o bătălie mare
politică! La ultimul congres de la Paris, era o mare adversitate fată
de Mircea Eliade, că a început să cocheteze oarecum cu
existentialistii, cu România, să dea dreptul să se publice cărti de-ale
lui. Chiar Monseniorul Bârlea intrase pe o ramură coexistentialistă a
Vaticanului - erau două linii: una dură si una mai concesivă.
Societatea Academică, care era o adevărată Academie Română în exil,
care avea oamenii de mare valoare, dar si-a încetat activitătile si
prin moartea lui Mircea Popescu, care era secretar. Astfel s-a creiat
un gol în exilul românesc! Si atuncea am prins momentul să facem
ROMFEST. Activitatea exilului autentic românesc s-a bazat pe două
principii: să se întretină si să se consolideze constiinta românească
si să se facă cunoscută cultura românească popoarelor în mijlocul
cărora trăiam. În America erau câteva societăti la care am participat
si eu dar care nu-mi plăceau deloc, pentru că nu făceau decât un
serviciu celor de la Bucuresti. Si noi voiam să păstrăm imaginea reală
a acestei culturi, nealterată. Înainte de ROMFEST eu am făcut un
seminar de cultură si civilizatie la Universitatea din Pittsburgh si
două săptămâni am invitat cincizeci de studenti, cărora le-am plătit
întretinerea pe timpul ăsta, viitori profesori de limbă română la
universităti străine, care vorbeau româneste si cunosteau cultura
românească. Dar un seminar nu era suficient! Trebuia să-i dăm o altă
amploare! Am prins această ocazie si ne-am prezentat cu ROMFEST-ul. Cel
care a avut loc la Cleveland a fost extraordinar! Am fost aproape 2.000
de persoane. Si perceptia americanilor, a lumii de acolo, a
comunitătilor românesti din America a fost diferită căci partici-pantii
veneu cu entuziasm. La acest ROMFEST perceptia este inexistentă! Si
nici autoritătile nu s-au purtat frumos, acuma, după părerea mea!
S.C.:
Care a fost motivatia principală pentru ca Bucurestiul să fie locul de
întâlnire a românilor din exil?
I.H.:
Initial eu
am fost primul care am venit într-o vizită în România si m-am stabilit
la Sibiu. Am tatonat terenul la Sibiu - căci puteam, consider eu, face
un ROMFEST la Sibiu, care ar fi avut mare succes. Ni s-a făcut o
propunere si de la Timisoara, si eram încredintat că ar fi fost bine.
Altă propunere a venit de la Târgoviste, care ne-ar fi acordat un
sprijin supra-total. Cei din America au discutat propunerile si au
optat pentru Bucuresti. Eu am fost împotrivă, căci stiam că n-o să
putem controla, după sabloanele noastre, calitatea si organizarea.
S.C.:
Au venit destul de multi români din Statele Unite, din Germania, etc.,
dacă ne gândim că totusi costurile ca să ajungi aici sunt foarte mari.
Care considerati că a fost motivul pentru care n-au participat la
această întrunire nici presedintele României, nici seful guvernului?
Faptul că s-a spus că aceasta ar fi întrunire legionară, ar putea fi
motivul neparticipării acestora?
I.H.: Să
dovedească cineva că a fost legionară! Aicea au fost criticati
legionarii, a avut dreptul la cuvânt oricine. Eu cred că ROMFEST s-a
desfăsurat în forma cea mai democratică posibilă - nu există democratie
mai mare! Aicea am auzit că cineva a făcut o instigatie si scandal
afară pe holuri împotriva unor cărti care nu-i plăceau lui si cerea să
se scoată din circuit si din prezentare. Ei, la noi, în America, nu
există asa ceva!
S.C.:
De fapt simpozionul de la Paris din 1994, care a fost organizat de d-ul
Aurelio Răută, care a plătit si deplasarea si hotelul celor care au
venit din România a fost tot un ROMFEST. Printre organizatori ati fost
si dvs., iar printre participanti, d-ul Corneliu Coposu, d-ul Emil
Constantinescu ca si foarte multi din cei care au venit si acum, ca de
exemplu domnii: Geroge Bălasu, Zahu Pană, Dinu Zamfirescu, Radu Loupan,
etc. De ce credeti că au participat atunci si nu acum? S-ar putea
considera că este un fel de a arăta că ignorează această întrunire?
I.H.: Nu! Este vorba de
incapacitatea lor de apreciere. Si vorbesc în deplină cunostintă de
cauză. La simpozionul de la Paris, care a fost în '94, au venit si
grupuri din Tară în frunte cu Corneliu Coposu si cu actualul
presedinte. Răută si cu mine am organizat seminarul de la Paris. Ne
întelesesem că-l facem cei din exil si să nu vină nimeni din tară.
După multe discutii ne-am întâlnim noi trei, Coposu, Răută si cu mine,
să stăm de vorbă despre anumite probleme. Eu am fost nemultumit la
început, dar după aceea mi-am dat seama că nu am dreptate si că avem o
ocazie unică de a ne confrunta cu românii nostri din Tară, care si ei
sunt pe aceeasi pozitie ca a noastră. Dacă am venit aici, ne
confruntăm, discutăm, dar găsim până la urmă o cale!
S.C.:
Una din problemele care există în continuare în exil si pe care am
ridicat-o si în scurtul cuvânt pe care l-am avut acum câteva zile, este
existenta în continuare a preotilor care s-au rugat de sănătatea lui
Ceausescu. O serie întreagă de români în Suedia, si fenomenul este
general, sunt pentru retragerea acestor preoti. Care este părerea
dumneavoastră?
I.H.: Si
noi
suntem de acord! Noi n-am vrut să presăm, că n-am vrut să fim acuzati
si de faptul că suntem contra religiei! În România astăzi e o
mentalitate total comunistă! Si aceasta domină în toate straturile si
în toate nivelele de manifestare publică! În toate institutiile,
inclusiv la preoti!
S.C.:
Se discută foarte mult de rolul bisericii ortodoxe în exil. Copiii
nostri trăiesc în democratii în care bisericile luterane, cum e cazul
Suediei, sunt foarte deschise, sau, ca să zic asa, "modernizate" foarte
mult. Biserica ortodoxă a rămas foarte "conservativă" si nu îndeamnă
tineretul întotdeauna să continue să fie ortodocsi sau să vină la
slujbă. Cum vedeti dumneavoastră problema?
I.H.: Eu
sunt
greco-catolic si nu îndrăznesc niciodată să mă ating de problemele
bisericii ortodoxe, fiindcă noi am atacat numai ierarhia putredă care a
făcut devălmăsie cu Ceausescu si cu regimul comunist. Linia noastră de
bază este că noi pledăm pentru reconcilierea celor două biserici,
ortodoxă si greco-catolică.
Si aici am avut probleme de genul ăsta, dar am încercat cu Înalt
Prea-Sfintitul Corneanu să le mai atenuăm. Sunt probleme grave: dacă
biserica greco-catolică si ortodoxă nu se reconciliază ca să dea un
exemplu tării, toate actiunile care le întreprindem vor fi nule.
Fiindcă nu se poate reface tara decât sub semnul crestinătătii
adevărate!
S.C.:
Există persoane din exil cu care am stat de vorbă si care n-au
participat la această actiune, în semn de protest fată de unele
exprimări extreme ale părintelui Calciu si a faptului că l-a întâlnit
pe Patriarhul Teoctist. Cum vedeti această problemă?
I.H.:
Acuma,
doamnă dragă, ceea ce stiu eu precis de la părintele Calciu, si că eu
sunt în bună întelegere cu el, el personal este pentru ideea care v-am
spus-o eu: favorizează această reconciliere! A avut însă o iesire
nefirească, scriind un articol împotriva Papei, care pe mine personal
m-a tulburat.
M-am întâlnit cu părintele Calciu aici, dar nu i-am făcut nicio
observatie si niciun afront. Si încă socot că numai înlăturând orice
punct de sminteală se poate face ceva.
S.C.:
Altă problemă care as vrea s-o discut cu dumneavoastră este problema
celor din exil, care sunt acum cetătenii altor state si cărora nu li se
redau proprietătile furate sub regimul comunist, sau pensia, pentru
care au plătit.
Ce credeti că trebuie făcut ca guvernul din România să-i repună pe
acestia în drepturi?
I.H.: Un
prim
pas care l-am făcut noi, a fost includerea acestei probleme în motiunea
pe care am trimis-o guvernului. Am spus acest lucru si la televiziune,
într-o emisiune zilele acestea. Si vom ridica aceste probleme de câte
ori vom avea ocazia.
De aici se poate reveni la:
"ROMFEST 1998 (I)"
Înapoi la începutul paginei!
© 1998 Curierul
Românesc.
Înapoi la CURIERUL ROMÂNESC cu
acces gratuit.
|