CURIERUL ROMÂNESC

Foto: Ecaterina II.
Fiodor Rokotov, dup`
Alexander Roslin: Ecaterina II,
1780. Ulei pe pânz`.
© Eremitage, Erzj II 678.

"ECATERIANA II {I GUSTAV III"

de Octavian Ciupitu.
Foto: Gustav al III-lea.
Alexander Roslin: Gustav III,
1777. Ulei pe pânz`.
© Nationalmuseum, GRH 660.

În perioada 9 octombrie 1998 - 28 februarie 1999 are loc la Nationalmuseum (Muzeul Na]ional) din Stockholm expozi]ia de pictur`, sculptur`, arhitectur` [i art` aplicat` organizat` în colaborare cu muzeul Eremitage din St. Petersburg [i dedicat` monarhilor [i verilor Ecaterina II (1729-96, împ`r`teas` 1762-96), împ`r`teasa Rusiei [i Gustav III (1746-92, rege 1771-92), regele Suediei. Expozi]ia trateaz` complicata rela]ie [i întrecerea permanent`, ura r`zboinic` [i prietenia pref`cut` dintre ace[ti doi monarhi absolu]i. Dominant` nu este îns` istoria personajelor, ci a picturii, arhitecturii [i artei aplicate create prin voin]a iubitorilor de art` Ecaterina II [i Gustav III.
Un interes deosebil este acordat în expozi]ie picturii create în Rusia [i Suedia în cercul celor doi monarhi de c`tre marele maestru al artei portretistice suedeze Alexander Roslin (1718-93) [i capodoperei sale centrale, portretul prin]esei moldovene Zoie Ghika.
N`scut [i crescut la Karlskrona în Suedia, unde [i-a început formarea ca pictor, Roslin studiaz` mai apoi la Stockholm, pentru a se stabili ca portretist la Göteborg în 1741. Dup` o [edere în sudul Suediei, îl g`sim în 1745 la Bayreuth. În 1747 pleac` în Italia, trecând prin Venezia, Floren]a, Livorno [i Neapole, unde ajunge în 1749. În 1751 se mut` la Parma, unde st` timp de un an. În 1752 pleac` la Paris [i expune la salonul din 1753. De[i protestant, este primit, datorit` unei scrisori din partea lui Ludovic XV, în Académie royale de peinture et sculpture, unde devine "conseiller" în 1767. În 1770 este trecut ca salariat de stat iar din 1771 are locuin]` în Louvre. În 1773 este ales ca membru de onoare str`in în Academia pictorilor [i sculptorilor din Suedia iar în 1774 este invitat la Stockholm de c`tre Gustav III. La Stockholm, Roslin realizeaz` portrete pentru apropae toat` familia regal`. În 1775, Roslin este chemat la St. Petersburg de c`tre împ`r`teasa Ecaterina II. Aci este cople[it de o avalan[` de comenzi de portrete (circa 75) c`rora le face fa]` cu greu, drept care este nevoit s` intervin` pe lâng` ambasadorul francez pentru a ob]ine o scrisoare de rechemare în Fran]a din partea regelui Ludovic XV. La St. Petersburg are Roslin prilejul în august 1777 de a realiza portretul prin]esei Zoie Ghika din Moldova, pictur` considerat` una dintre cele mai deosebit de valoroase din punct de vedere artistic dintre lucr`rile artistului. Portretul Zoiei Ghika este realizat într-o perioad` în care pictorul adoptase un stil caracterizat de reprezentare mai carnoas`, umbre mai întunecate, colorit mai greu, mai cald [i mai plin, completat cu o mai adânc` descriere a st`rii suflete[ti a modelului. Atitudinea corporal` este lini[tit` iar coloritul are un ton dramatic. Toate aceste caracteristici sunt aplicate cu mare m`iestrie în portretul prin]esei moldovene, ce cap`t` o prezen]` gr`itoare plin` de via]` pentru privitor.
Achizi]ionat de curând de c`tre Nationalmuseet din Stockholm, portretul Zoiei Ghika, prin]esa necunoscut` aici, cu zâmbetul ei ginga[ [i misterios, este apreciat ca fiind capodopera de art` cea mai de seam` din Suedia, reprezentând pentru acest muzeu ceea ce Mona Lisa lui Leonardo da Vinci este pentru muzeul Louvre din Paris: Mona Lisa Suediei este prin]esa Zoie Ghika din Moldova!

Foto: Prin]esa Zoie Ghika.
Alexander Roslin:
Prin]esa Zoie Ghika din Moldova, 1777.
Ulei pe pânz`. © Nationalmuseum, Stockholm.


Înapoi la începutul paginei!
Înapoi la STOCKHOLM - CAPITALA CULTURAL~ A EUROPEI.

© 1998 Curierul Românesc.


Înapoi la CURIERUL ROMÂNESC cu acces gratuit.