TEATRUL BULANDRA
LA AL 7-LEA FESTIVAL EUROPEAN DE TEATRU DE LA STOCKHOLM
(10 octombrie - 10 noiembrie 1998)
de Octavian Ciupitu.
|
Ansamblul teatrului Bulandra pe scena teatrului Folkan în piesa "Petru"
primind aplauzele publicului la sfâr[itul spectaculului.
Foto: Octavian Ciupitu/© CR.
În toamna anului 1998, Dramaten (de fapt Kungliga Dramatiska Teatern, adic` Teatrul Regal de Dram`) din Stockholm a fost gazda celui de-al 7-lea Festival European al Teatrului, organizat în colaborare cu Stockholm - Capitala Cultural` a Europei '98. În Sala Mare, Sala Pictorului [i sala teatrului Folkan, închiriat` pentru aceast` ocazie, au fost prezentate timp de trei s`pt`mâni o seam` de spectacole de c`tre un [ir dintre cele mai de seam` teatre din Europa, în festival fiind incluse [i dou` dintre spectacolele de la Dramaten: "Celestina" [i "Lungul drum al zilei c`tre noapte".
Festivalul este organizat de l'Union des Théâtres de l'Europe (U.T.E.), care este o asociere de teatre [i regizori de seam` din punct de vedere artistic. Uniunea a fost creat` în 1990 din ini]iativa omului de teatru italian Giorgio Strehler (1921-97). Din 1992, festivalul s-a perindat între diferitele teatre membre, printre altele cele din Düsseldorf, Budapesta, Milano, Cracovia [i ultima dat` cel din Salonic.
Teatrul Bulandra din Bucure[ti a prezentat dou` spectacole cu piesa "Petru" de Vlad Zografi în zilele de 9 [i 10 noiembrie, la sala Folkan.
Aceast` pies`, publicat` în 1996 sub titlul "Petru sau Petele din soare", a primit premiul pentru cea mai bun` pies` a anului 1996 din partea Sec]iei Române a Asocia]iei Interna]ionale a Criticilor de Teatru. Despre ce este vorba în ea? În 1717, ]arul rus Petru I s-a dus la Paris înso]it de un bufon, doi spioni [i 79 de nobili [i solda]i ru[i. Francezii urm`resc o alian]` cu ru[ii în caz de r`zboi, în timp ce ]arul vrea s` înve]e cum s` schimbe [i s` civilizeze masele ruse[ti. În întâlnirea cu membrii Academiei Franceze, ]arul pierde o zi întreag` cu academicienii care vorbesc mult despre nimic. Întreaga vizit` la Paris este o întâlnire între ira]ionalismul rus [i nebunia ra]ional` exprimat` de ra]ionalismul francez. }arul nu a g`sit ce a c`utat, mai ales pentru c` între timp [i-a schimbat interesele, a[a c` pân` la urm` ru[ii p`r`sesc Parisul, nu f`r` a-[i înc`rca bagajele pân` la refuz.
Pentru regia spectacolului a r`spuns C`t`lina Buzoianu, în lista rolurilor fiind remarca]i Cornel Scripcaru (în rolul lui Petru cel Mare), Mariana Mihu], Mihai Constantin, Virgil Og`[anu, Victor Rebenciuc [.a. De semnalat merit` [i scenografia semnat` de Lia Mantoc.
Spectacolul a impresionat publicul, mai ales pe cel vorbitor de limba român`, barbarismele în vorb` [i cruzimea uneori a limbajului corporal chiar [ocând pe cei care mai au înc` obi[nuin]a teatral` româneasc` de demult. Dintre ceilal]i spectatori (critici [i oameni de teatru, ziari[ti, func]ionari culturali etc.), unii s-au plâns de faptul c` piesa a fost tradus` la c`[ti cu interpret simultan, ceea ce acoperea vocile actorilor: publicul prefera s` asculte vocile actorilor [i s` citeasc` în shimb traducerea pe o ma[in` de text, a[a cum s-a f`cut de altfel în cazul spectacolelor prezentate de teatrele din Salonic, Cracovia, Helsinki, Madrid [.a.
Alegerea piesei despre Petru cel Mare a fost, întâmpl`tor, norocoas`, încadrându-se organic în interesul general [i manifestrile culturale de sfâr[it de an din Stockholm pentru acest ]ar, prezentat amplu în s`lile expozi]iei organizate la Garderoba Regal` din cadrul Palatului Regal.
Înapoi la începutul paginei!
© 1998 Curierul Românesc.
Înapoi la CURIERUL ROMÂNESC cu acces gratuit.