CURIERUL ROMÂNESC

Foto: Octavian Ciupitu

EVENIMENTE CULTURALE
DIN STOCKHOLM

de Octavian Ciupitu

"ADRIAEN DE VRIES
SCULPTOR IMPERIAL"

La Nationalmuseum (Muzeul Na]ional) din Stockholm este prezentat` în perioada 16 aprilie - 29 august 1999 o expozi]ie de sculptur` creat` de olandezul Adriaen de Vries (1556-1626), sculptorul de curte al împ`ratului Rudolf II la Praga. Expozi]ia va mai fi prezentat` la Rijksmuseum din Amsterdam [i la The J. Paul Getty Museum din Los Angeles. Aceasta este prima prezentare retrospectiv` a operei lui Adriaen de Vries. La Stockholm sunt expuse 44 de statui din bronz, toate desenele cunoscute ca fiind executate de mâna artistului precum [i o pictur` [i mai multe gravuri vechi care reproduc sculpturile sale. În plus fa]` de ilustrarea artei sculpturale a lui de Vries, expozi]ia urm`re[te [i s` redea felul în care lucra artistul din punct de vedere tehnic. De mare ajutor a fost restaurarea lucr`rilor lui efectuat` în ultimii ani [i care a permis s` se ajung` la noi concluzii privind tehnica sa de modelare [i de turnare. Documente descoperite la Praga [i Haga au aruncat o nou` lumin` asupra primilor ani de studii ai lui de Vries în Olanda, originei sale sociale, atelierului s`u din Praga precum [i asupra colab`r`rii cu turn`torii de bronz locali. Rezultatul acestor cercet`ri a fost publicat în bogatul catalog de expozi]ie publicat în limbile olandez`, englez` [i suedez`. În afar` de catalogul de expozi]ie impresionant [i costisitor, vizitatorul are la dispozi]ie [i o prezentare pe "Gallery Guide System" - un sistem constând dintr-un aparat portabil cu c`[ti de ascultat CD (discuri compacte) [i un ghid pe CD care este oferit, gratuit de data aceasta, pe toat` perioada expozi]iei. Acest ghid cuprinde comentarii la fiecare sculptur` cu informa]ii despre tehnica lui Adriaen de Vries, în general despre tehnicile turn`rii în bronz, despre lucr`ri de conservare [i modific`ri, [i altele. Comentariile sunt în versiune suedez`, englez` sau german`.
Adriaen de Vries a fost fiul unui farmacist din Haga. Dup` studii în Italia, unde a lucrat [i ca turn`tor în bronz pentru sculptorul Giovanni da Bologna (1526-1608) în atelierul acestuia din Borgo Pinti în Floren]a, de Vries a primit comenzi de la prin]i [i nobili din toat` Europa. În 1596 a scris un contract conform c`ruia se obliga s` livreze dou` fântâni monumentale ora[ului Augsburg. Una dintre fântâni era încoronat` de o mare statuie a lui Mercur, patronul acestui ora[ comercial. Datorit` lucr`rilor recente de restaurare, aceast` statuie a fost pentru prima oar` mutat` din locul s`u acum [i a putut fi astfel prezent` în expozi]ie. În 1601 a fost numit sculptor al cur]ii pe lâng` împ`ratul Rudolf II la Praga [i a r`mas acolo pân` la moartea sa. Împ`ratul iubitor de art` adunase în jurul s`u cei mai str`luci]i oameni de [tiin]`, scriitori, pictori [i meseria[i ai timpului [i dorea s` angajeze [i un sculptor de înalt` clas`. De Vries, atunci când se afla la culmea for]ei sale creatoare, era comparat cu celebrul s`u premerg`tor Michelangelo (1475-1564).

Foto: Vries: Hercule, Nessus [i Deiamira
Adriaen de Vries: Hercule, Nessus [i Deianira,1622.
Foto: © Nationalmuseum, Stockholm.

Un alt beneficiar al lui de Vries a fost regele Christian IV al Danemarcei, care i-a comandat o fântân` grandioas` cu un mare num`r de statui pentru castelul de la Frederiksborg. Aceast` fântân`, de la care sunt prezentate în expozi]ie [ase sculpturi, era simbolul victoriei Danemarcei asupra Suediei [i a suprema]iei ei asupra M`rii Baltice în urma r`zboiului de la Kalmar din 1613, statuia lui Neptun fiind o alegorie a lui Christian IV. Dar, fântâna a fost mai apoi demontat` [i luat` ca prad` de r`zboi de c`tre suedezi în 1659, iar prin 1690 a fost recl`dit` într-o form` modificat` în gr`dina palatului regal de la Drottningholm de lâng` Stockholm. La Praga, de Vries a lucrat [i pentru generalul Albrecht von Wallenstein, care i-a comandat statui pentru gr`dina palatului s`u aflat în acest ora[. Ambi]ia lui Wallenstein era ca s` dea gr`dinii, cu ajutorul acestor sculpturi, caracterul unei gr`dini sculpturale romane, a[a cum era gr`dina Belvedere de la Vatican. De aceea, printre comenzi se num`rau printre altele subiecte ca Laocoon cu fii s`i (1623), Venus [i Adonis (1624) [i Lupt`tori (1625).
Dup` moartea sa, Adriaen de Vries a c`zut repede în uitare [i lucr`rile sale s-au risipit în cele patru vânturi. Deosebit de multe dintre ele au fost luate ca prad` de r`zboi de c`tre Suedia în 1648 cu ocazia jefuirii ora[ului Praga, în urma r`zboiului de 30 de ani terminat în acel an. Au fost jefuite atunci de trupele suedeze atât colec]ia împ`ratului Rudolf II cât [i cea a generalului Wallenstein, printre multe altele. În prada de r`zboi de atunci se înscrie [i prima mare sculptur` monumental` a lui de Vries, Psyhe purtat` de amorini (1590-92), realizat` la comanda lui Rudolf II, prezent` în expozi]ie [i aflat` în posesia Muzeului Na]ional din Stockholm. O alt` lucrare prezent` aici, [i aceasta luat` ca prad` de r`zboi din Praga, este Mercur [i Psyhe (1593). Aceast` din urm` lucrare, dup` sosirea ei la Stockholm, a fost donat` de regina Christina unui diplomat francez [i se afl` ast`zi la Louvre. Sculpturile provenind din jefuirea gr`dinii generalului Wallenstein sunt ast`zi montate permanent în gr`dina palatului regal de la Drottningholm. Din lucr`rile expuse decurge sensul modific`rii interesului artistic al lui de Vries de la sculptura polizat` cu figuri alungite [i care aborda motive ce se str`duiau s` anuleze legea gravit`]ii, ceea ce o identific` cu arta manierist`, la sculpura sa mai târzie, mai schi]at` [i plin` de expresie, unde figurile sunt mai robuste [i cu modelare lejer` [i ne[lefuit`, care anun]` arta baroc`.
Deoarece amintirea jefuirii ora[ului Praga la 1648 este atât de marcant` prin sculpturile provenite de atunci [i care domin` ca num`r în expozi]ie, sunt prezentate într-o expunere adiacent` în s`lile muzeului [i alte lucr`ri de art` provenite din aceast` prad` de r`zboi, aceasta ca un comentar la expozi]ia despre Adriaen de Vries. În urma jefuirii palatului lui Wallenstein [i a colec]iei lui Rudolf II au fost aduse la Stockholm, în afar` de un mare num`r de statui de de Vries, [i multe picturi din Rena[tere de mare importan]`. Când regina Christina a abdicat în 1654 [i a plecat la Roma, a luat cu sine un mare num`r de tablouri din aceast` colec]ie. Totu[i, multe dintre tablouri au mai r`mas la Stockholm [i se afl` azi la Nationalmuseum, printre ele fiind Mercur de Hans Baldung-Grien (1484/85-1545) [i Venus [i Amor de Lucas Cranach cel b`trân (1472-1553).
La realizarea expozi]iei cu lucr`ri de Adriaen de Vries au contribuit cu obiecte de art` un mare num`r de mari muzee [i colec]ionari particulari din toat` lumea, printre care Rijksmuseum din Amsterdam, Städtische Kunstsamlungen din Augsburg, Statens Museum for Kunst din Copenhaga, The Royal Collection Her Majesty Queen Elisabeth II din Londra, The J. Paul Getty Museum din Los Angeles, Musée du Louvre din Paris, Národni Galerie din Praga, Nationalmuseum din Stockholm, National Gallery of Art din Washington [i al]ii. La aceasta s-a ad`ugat munca de cercetare [i prezentare efectuat` de un mare num`r de cercet`tori de art` de la diverse muzee [i universit`]i din lume. Rezultatul este o prezentare impresionant` a unui moment important din istoria noastr` artistic` comun`, ilustrat` de arta celui care a fost Adriaen de Vries.


"GUSTAVE COURBET
UN REBEL Î{I LANSEAZ~ OPERA"

Muzeul Na]ional din Stockholm prezint` în perioada 26 martie - 30 mai 1999 expozi]ia cu titlul de mai sus, prima expozi]ie personal`, fie ea [i retrospectiv`, a pictorului francez Gustave Courbet (1819-77) organizat` în Suedia [i în Nord. Expozi]ia aceasta este rezultatul colabor`rii cu Musée cantonal des Beaux-Arts din Lausanne, care o prezentase în s`lile proprii în perioada 21 noiembrie 1998 - 7 martie 1999. Sunt expuse picturi împrumutate de la muzee [i colec]ionari din întreaga lume. Fiu al unui bogat negustor de vin din Ormans, Courbet a plecat la Paris în 1840 pentru a face studii de pictur`. A fost inspirat în special de arta lui Caravaggio, Frans Hals [i Rembrandt. În 1855, odat` cu Expozi]ia Mondial` de la Paris, a deschis o expozi]ie proprie intitulat` "Le Réalisme G. Courbet". Înc` de la începutul carierei sale [i-a dat seama de importan]a faptului de a-[i face publicitate [i a-[i comercializa arta. G`sea mereu noi c`i de a se discuta [i scrie despre el. Avea bune leg`turi cu lumea jurnalelor [i publica]iilor [i era un maestru în a manipula presa.
Expunea picturi provoc`toare de mare format, între]inea rela]ii de prietenie cu critici de art` [i colec]ionari, s-a lansat ca un nume cunoscut la negustorii de art` [i mecena]i [i între]inea contacte avantajoase, devenind repede un artist cunoscut. Arta sa era multilateral` [i motivele variau [i se adaptau adesea la ce cerea pia]a. A pictat nuduri, portrete, flori [i natur` moart`, peisaje de munte, animale în p`dure [i imagini marine.

Foto: Courbet: Somnul
G. Courbet: Lenea [i Voluptatea sau Somnul, 1866.
Foto: © Musée du Petit Palais, Paris.

În picturile sale târzii folose[te o tehnic` mai îndr`znea]`, în care înlocuie[te pensula cu cu]itul de palet`, ducând la o art` atmosferic` ce anun]` impresionismul. În 1870, când Courbet se afla la culmea succesului s`u financiar [i de celebritate, a izbucnit r`zboiul franco-prusac, urmat în 1871 de Comuna din Paris. Courbet a fost acuzat [i condamnat pentru participare la revolt` [i la d`râmarea coloanei din place Vendôme. Ca urmare, via]a sa ca artist [i persoan` particular` s-a schimbat radical. În 1873 pleac` în refugiu [i se stabile[te în Elve]ia. Nu putea vinde picturile sale r`mase la Paris, deoarece to]i banii care ar fi încasa]i de el urmau a fi confisca]i. Moare în exil în Elve]ia în 1877, distrus [i ruinat.
Expozi]ia prezentat` la Stockholm începe cu lucr`ri ale lui Courbet din 1855, perioada în care pictorul a des`vâr[it capodopera sa Atelierul artistului. Sunt expuse circa [aptezeci de picturi reprezentând peisaje, natur` moart`, motive de vân`toare, portrete [i studii erotice de nuduri, printre care [i Lenea [i Voluptatea. Prezentarea expozi]ional` arunc` lumin` [i asupra rela]iilor lui Courbet cu colec]ionarii de art` din timpul s`u, cu cump`r`torii [i negustorii de art` [i cât de abil s-a adaptat el la cererile pie]ei [i [i-a lansat lucr`rile [i ideile.


"UN ORA{ INVIZIBIL

80 de machete - 44 de arhitec]i"

Arkitekturmuseet (Muzeul de Arhitectur`) din Stockholm prezint` în perioada 3 iunie-15 august 1999 o expozi]ie itinerant` de la Centre Georges Pompidou din Paris, Muzeul Na]ional de Art` Modern` - Centrul de Crea]ie Industrial`, intitulat` "Une ville invisible" (Un ora[ invizibil). Sunt expuse 80 de machete ale unor proiecte cu r`sunet interna]ional realizate de 44 de arhitec]i în perioada 1945-1998 [i aflate în colec]ia de arhitectur` a acestui centru cultural. S`lile colec]iei de machete de la Centre Georges Pompidou sunt închise în prezent pentru repara]ii, ceea ce face ca expozi]ia de la Stockholm s` constituie o parte a activit`]ii externe a acestui centru cultural. Arkitekturmuseet este primul dintr-un [ir de muzee care vor prezenta colec]ia de machete [i care vor fi expuse în toamna acestui an [i la Trienala de Art` de la Milano. Machetele selectate au fost adunate în aceast` expozi]ie pentru a oglindi [i compara direc]ii în arhitectur` ap`rute în ultimii cincizeci de ani [i sunt prezentate acum împreun` pentru prima dat`. Colec]ia de machete cuprinde multe feluri de proiecte cu interesul concentrat pe programele cl`dirilor publice: biblioteci, universit`]i [i institute de înv`]`mânt supeior, biserici, muzee, teatre, centre comerciale, dar [i câteza zone de locuin]e. Un mare num`r dintre aceste proiecte provin din Fran]a, dar [i din ]`ri ca Japonia, Finlanda, Portugalia, SUA [i Brazilia. Unele dintre machete nu au fost niciodat` executate în realitate, dar sunt totu[i importante pentru formarea viitorilor arhitec]i. Printre lucr`rile prezentate în expozi]ie sunt Opera din Tokyo de Jean Nouvel, proiectul pentru hotelul Arcs 2000 al lui Jean Prouvé, sediul central al firmei Lloyds din Londra realizat de Richard Rogers, Teatro del Mondo din Vene]ia de Aldo Rossi, imobilul bancar din Hongkong proiectat de Norman Foster, biserica din Ronchamp realizat` de Le Corbusier, [i altele. Colec]ia de machete a fost realizat` prin achizi]ii [i prin dona]ii f`cute de arhitec]ii autori în[i[i. Machetele, reprezentând diferite curente arhitecturale, sunt plasate unele lâng` altele pentru a compune un ora[ invizibil, virtual, care s` ne ajute, conform inten]iilor exprimate de organizatori, s` interpret`m [i s` clarific`m istoria arhitecturii din ultima jum`tate de secol.
O prim` concluzie de tras este c` în arhitectura ultimilor cincizeci de ani are loc o alunecare de la prioritarea programelor de locuin]e c`tre prioritarea programelor arhitecturii publice monumentale. Perioadei postbelice i-a urmat utopia critic` din anii '60 numit` uneori "arhitectura radical`" [i care a fost înlocuit` la rândul s`u cu "eclectismul obiectiv" al anilor '80 [i '90: high-tech, formalism, deconstructivism, ra]ionalism [i altele.

Foto: Bloc:
André Bloc: Scullptur` locuibil`, 1950.
Foto: © Centre Georges Pompidou.

Orient`rile se concentreaz` fie pe form`, fie pe tehnic`, amestecate câteodat` cu context, regionalism sau mo[tenire istoric`. Interesul asupra formei s-a concentrat pe analiz` duc`nd la disec]ie, deformare [i deconstruire, pentru a fi înlocuit în ultima vreme de interesul pentru colaj/montaj ca metod` de crea]ie. Simptomatic este faptul c` arhitectura rezultat` este ini]iat` în mod dominant de ambian]a filosofic` a lumii arhitec]ilor, în care beneficiarii nu au nici un loc [i nici un cuvânt de spus. Arhitectura expus` este 'rezultat`' [i nu 'comandat`', lipsindu-i, în marea majoritate a lucr`rilor prezentate, atât scopul aristotelic de a produce siguran]` [i fericire cet`]eanului cât [i scopul urm`rit de beneficiarii vremurilor trecute: pl`cerea de a tr`i.


"DE LA BIRGER JARL LA GUSTAV VASA"

Sub acest nume se prezint` expozi]ia permanent` de la Stockholms Medeltidsmuseum (Muzeul de Istorie Medieval` al ora[ului Stockholm). Ambi]ia organizatorilor este de a da via]` Stockholmului medieval - de a crea un muzeu al tr`irilor pe viu - prin a construi un fragment de mediu or`[enesc care s` dea o imagine a vie]ii de zi cu zi a oamenilor, s` povesteasc` vizibil despre meserii [i condi]iile de munc`, despre tehnica de construc]ie [i istoria cl`dirilor, despre construirea de cor`bii, comer] [i naviga]ie, despre conducerea ora[ului, organiza]ia judiciar` [i ap`rarea acestuia. Muzeul mai cuprinde [i o mare sec]ie rezumativ` despre preistoria, apari]ia [i dezvoltarea medieval` a ora[ului Stockholm din vremea ducelui [i regentului medieval al Suediei Birger Jarl Magnusson (1250-66) pân` în timpul fondatorul statului suedez modern, regele Gustav I Vasa (1523-60).
Activarea sim]urilor vizitatorului este f`cut` cu ajutorul cooper`rii dintre culoare, sunet [i miros, care sunt ingrediente importante în expozi]ie: în apropierea "portului" auzi ]ip`tul pesc`ru[ilor [i sim]i mirosul de smoal` [i pe[te afumat, de exemplu. O mare importan]` are [i aranjamentul de lumin`, atât în scopul creerii atmosferei potrivite, cât [i pentru a limita diferitele zone expozi]ionale. O mare parte din expozi]ie a fost acordat` tehnicii medievale. Interesa]ii de tehnica construc]iei pot s` studieze în detaliu tehnica construc]iei medievale în {antierul de Construc]ie, o adev`rat` enciclopedie în trei dimensiuni [i la scar` natural` a tehnicii de construc]ie medieval`, [i în Casa Mare, construt` cu c`r`mid` medieval` original` de la fa]a locului, sau s` studieze de aproape construc]ia autentic` a zidului ora[ului [i a zidului de la anul 1300 cuprinse în muzeu. Cel interesat de arheologie are la dispozi]ie un sector special unde poate avea o privire de detaliu asupra tehnicii s`p`turilor, a metodelor de cercetare osteologice sau de datare cu ajutorul [tiin]elor naturale, care sunt de ajutor la determinarea materialului arheologic. Cercet`rile arheologice arat` c` nu au existat a[ez`ri permanente în zona ora[ului Stockholm înainte de anul 1250. Factori de natur` economic` [i politic` au avut un rol important în fundarea ora[ului Stockholm în jurul anului 1250. Birger Jarl este cel care creaz` condi]iile potrivite pentru consolidarea pozi]iei Stockholmului, mai ales cu ajutorul unui tratat încheiat cu ora[ul Lübeck în 1250-51, prin care negustorii din Lübeck primesc o serie de privilegii dac` se stabilesc aici. Numele ora[ului vine de la "stocker" (trunchi de copac, bu[tean) [i "holme" sau "hombler" (insul`). Dup` 1270 exist` dovezi evidente c` a[ezarea Stockholm începe s` capete caracter de ora[: izvoare scrise r`mase sub form` de scrisori [i testamente în care sunt men]ionate cl`diri [i institu]ii. Biserica Mare, sau biserica Sf. Nicolae, a fost singura biseric` parohial` din Stockholm în timpul evului mediu [i este cunoscut` din 1279. Ea a fost for]a motrice aflat` în slujba diferitelor stabilimente de caritate. În evul mediu au existat în Stockholm trei mân`stiri apar]inând unor ordine c`lug`re[ti [i finan]ate prin dona]ii regale: mân`stirea de c`lug`ri franciscani (1270), mân`stirea de maici Clara a Ordinului Franciscan (1285) [i mân`stirea de c`lug`ri dominicani (1343). Castelul [i prim`ria ora[ului Stockholm sunt men]ionate pentru prima oar` într-un document din 1279. Sigiliul ora[ului este men]ionat pentru prima dat` în 1281. Simbolul puterii în ora[ îl constituiau cheile ora[ului, p`strate în vechea Camer` a Consiliului aflat` în Pia]a Mare. Regele Magnus Eriksson s-a c`s`torit cu Blanche de Namur în 1335 [i au fost încorona]i în Biserica Mare din Stockholm în 1336.

Foto: Muzeul Medieval Stockholm.
Interior din Muzeul de Istorie Medieval`
din Stockholm: Casa Mare.
Foto: © Stockholms Medeltidsmuseum.

La întrunirea de la Kalmar din 1397 între reprezentan]ii de seam` ale celor trei regate nordice a fost redactat` "Scrisoarea Uniunii", con]inând programul uniunii dinastice între cele trei regate nordice. Uniunea a durat pân` în 1521. În 1520, Christian II, regele Danemarcei [i succesorul legal la tronul Suediei, a încercat s` înfrâng` în sfâr[it opozi]ia creat` contra lui în Suedia.
Uniunea a durat pân` în 1521. În 1520, Christian II, regele Danemarcei [i succesorul legal la tronul Suediei, a încercat s` înfrâng` în sfâr[it opozi]ia creat` contra lui în Suedia. Pentru aceasta, a l`sat ca mul]i membri ai Consiliului Regatului, doi episcopi, primarul [i consilierii ora[ului Stockholm, nobili de seam` [i negustori boga]i, în total 82 de persoane, s` fie decapita]i sau spânzura]i în Baia de Sânge din Stockholm în zilele de 8 [i 9 noiembrie. Christian II a p`r`sit Stockholmul în decembrie [i nu s-a mai reîntors niciodat`. Faptele sale sângeroase au înfl`c`rat opozi]ia [i au dat na[tere la revolt`. Cu r`scoala din prim`vara anului 1521, condus` de Gustav Eriksson, viitorul rege Gustav I Vasa, a început o perioad` de eliberare na]ional`, aceasta fiind începutul erei moderne în Suedia. Dup` alegerea la tron a lui Gustav I Vasa în 1523, catolicismul a fost înlocuit cu credin]a luteran`. Episcopii [i preo]ii catolici au fost izgoni]i [i proprietatea bisericii a fost luat` de c`tre coroan`. Dou` dintre mân`stiri [i bisericile lor au fost acum demolate, dar Biserica Mare a r`mas ca biserica parohial` a Stockholmului. Din 1525 se cite[te aici liturghia în suedez` în loc de latin`. Cea mai veche legisla]ie or`[eneasc` pentru Stockholm, în latin`, este cunoscut` ca datând de prin 1350, dar nu s-a p`strat. Cea mai veche copie p`strat` este de prin anii 1400 [i este în suedez`. Din ea decurge c` societatea era împ`r]it` în trei st`ri: cler, nobili [i oameni de rând. Pân` în 1471 se alegeau anual doi primari [i opt consilieri în Stockholm. Un primar [i jum`tate dintre consilieri trebuiau s` fie germani, pentru a ]ine seam` de marele num`r de germani care locuiau aici ca supu[i suedezi. Secretarul ora[ului era îns` întotdeauna suedez. Cei mai mul]i negustori din Stockholm erau angrosi[ti germani. La sfâr[itul evului mediu vin la Stockholm [i negustori olandezi. În perioada catolic`, care se întinde pe tot evul mediu, interioarele bisericilor erau pline de comori de art`, mai ales din ]`rile germane de nord [i provinciile olandeze, care livrau dulapuri de altar, crucifixe [i od`jdii scumpe. Din multele comori din Biserica Mare nu mai exist` azi decât trei dulapuri de altar, dou` crucifixuri [i monumentul Sf. Gheorghe (1489) de Bernt Notke.
De expozi]ie ]ine un catalog tip`rit, gândit astfel ca vizitatorul s` poat` studia exponatele muzeului pe cont propriu. În catalog sunt [i texte rezumative despre istoria ora[ului Stockholm [i un bogat material ilustrativ cu 170 de fotografii - majoritatea în culori - [i h`r]i. Textele explicative au traducere în englez`, iar fiecare capitol de text are un rezumat în englez`.


Înapoi la începutul paginei!

© 1999 Curierul Românesc.


Înapoi la CURIERUL ROMÂNESC cu acces gratuit.