CURIERUL ROMÂNESC

SCRIITORUL SUEDEZ LARS NORÉN PROPAG~
DISPRE}UL FA}~ DE ROMÂNI!

de Octavian Ciupitu.

Ac]iunile create în jurul spectacolului în deplasare dat de Teatrul Na]ional din Cluj în luna septembrie în Suedia cu o pies` de Lars Norén au rupt ni[te r`ni pe care mul]i dintre românii refugia]i în Suedia le doreau vindecate prin t`cere [i trecerea timpului. Dar, [i la aceasta a contribuit [i personal de la ambasada român` din Stockholm, nu a fost dat s` fie a[a. De aceea rupem acum t`cerea [i spunem lucrurilor pe nume: Lars Norén propag` dispre]ul fa]` de români!
Scriitorul suedez Lars Norén a scris prin anii '70 piesa "Rumäner" (Români). Piesa se joac` din când în când la unele teatre "libere" decadente din Stockholm, anul acesta fiind la teatrul Galeasen. Anul trecut s-a prezentat [i la Bienala de teatru din Bonn. În pies` este vorba despre Sam [i Maria, doi refugia]i din România comunist` afla]i ilegal în USA. Ac]iunea se desf`[oar` într-un hotel, voit lugubru, din Manhattan, unde cei doi sunt prezenta]i înjurând ordinar tot timpul, lenevind, prostituându-se, destr`b`lându-se abject, totul într-o atmosfer` morbid`. Faptul c` titlul piesei este ca o etichet` pentru cei ce sunt prezenta]i pe scen` duce la concluzia spectatorului c` piesa lui Norén are ca scop s`-i denigreze pe refugia]ii din România. Autorul las` s` se în]eleag` c` vrea s` spun` dispre]uitor: "Români! Privi]i, a[a sunt românii!".
Mul]i dintre românii refugia]i afla]i la Stockholm care au v`zut aceast` pies` s-au sim]it insulta]i de agresivitatea morbid` a textului lui Norén fa]` de românii refugia]i. O ac]iune de protest contra teatrului care a jucat piesa [i a autorului ei s-a considerat a fi inutil`, deoarece, ace[tia fiind abili în a manipula, totul ar fi dus la [i mai mult` publicitate în jurul piesei [i autorului ei, iar vâlva creat` ar fi dus la aceea c` num`rul spectatorilor ar fi crescut [i mai mult, iar înveninarea lui Norén contra românilor s-ar fi r`spândit [i mai departe. Românii refugia]i din Stockholm care cuno[c situa]ia s-au sim]it expu[i dispre]ului public suedez generat de textul lui Norén. Pentru a ie[i din impas s-a considerat c` solu]ia este trecerea sub t`cere [i uitarea.
Lars Norén este un autor ale c`rui piese sunt mult jucate, dar aceasta nu înseamn` c` toat` lumea de aici îl accept`. Iat` ce scrie criticul suedez Crister Enander în publica]ia Folket i Bild/Kulturfront 8-9/97 despre Norén:
"Mersul victorios al lui Norén este un fapt de necontestat. Este ceva ce trebuie s` accept`m c` exist`. Succesul pieselor lui constituie, a[a cum v`d eu, mai mult un simptom al bolii vremurilor acestea decât al unei mari arte teatrale. Este aproape de neîn]eles faptul c` nu to]i spectatorii îi trateaz` piesele ca adev`rate farse, ci le iau într-adev`r în serios. C`ci ele nu sunt de fapt - cu câte o excep]ie str`lucitoare, ca de exemplu 'Noaptea este mama zilei' - nimic altceva decât o oglindire groteasc` în care p`tura superioar` [i evident bine situat` a claselor mijlocii î[i poate primi confirmarea [i înt`rirea propiei imagini de sine. Piesele lui Norén le spun c` nu ei sunt cei bolnavi; prin faptul c` felul lor adesea egocentric [i superpsihologizant de a vedea [i discuta lumea se întâlne[te pân` [i pe scena mare a Teatrului Dramatic, aceasta se transform` subit în ceva universal valabil. Ra]ionamentul este simplu: Bolnavii sunt prezenta]i ca ceva care este obi[nuit s` existe. Ceea ce este obi[nuit nu este ca urmare aberant. Lucrul bolnav devine aproape un semn de s`n`tate."
Una din abera]iile lui Norén este dispre]ul exprimat în piesele sale fa]` de unele grupuri etnice. În piesa "Români" este exprimat dispre]ul fa]` de români. În piesa "7:3" este exprimat dispre]ul fa]` de evrei. Comunitatea evreiasc` din Stockholm a reac]ionat puternic contra spectacolelor cu piesa "7:3" [i evenimentelor legate de aceasta, printre altele printr-un articol scris vara aceasta într-un ziar de sear` de o jurnalist` apar]inând acestei comunit`]i. Dar arta manipul`rii de]inute de Norén [i cei care îl sus]in a învins, ace[tia ie[ind victorio[i din conflict. Rezultatul i-a convins atunci înc` o dat` pe românii refugia]i leza]i de textele lui Norén c` trecerea lui sub t`cere este o solu]ie mai bun`. Pentru ca s` vin` pe urm` spectacolul Teatrului Na]ional din Cluj [i s` r`v`[easc` totul din nou! Iat` pe scurt cum s-a întâmplat: În luna mai s-a jucat la Riksteatern (Teatrul pe ]ar`) de la Stockholm piesa "7:3" a lui Lars Norén, pus` în scen` de autor în calitate de conduc`tor artistic al teatrului. Piesa este numit` a[a dup` un paragraf de lege referitor la de]inu]ii care sunt considera]i ca fiind înclina]i s` evadeze [i s`-[i reia activitatea criminal`. Din cei patru actori, Norén, în mod morbid s-ar putea spune, a ales ca trei s` fie criminali afa]i la închisoare conform paragrafului 7:3, [i anume: Tony Olsson - nazist convins, condamnat la [ase ani pentru c` a pl`nuit s` omoare o femeie, mam` a cinci copii; Carl Thunberg - condamnat la 14 ani închisoare pentru jaf înarmat; Mats Nilsson - condamnat la cinci ani [i jum`tate închisoare pentru jaf de tranporturi de valori. Piesa, care dureaz` patru ore, are pasaje cu caracter nazist, iar numele ei a devenit realitate la numai câteva ore dup` ultimul spectacol, dat la sala teatrului din Hallunda, de lâng` Stockholm: Tony Olsson, în vârst` de 26 de ani, s-a întors la închisoare doar pentru a pleca dup` câteva ore în permisie, când, împreun` cu al]i doi criminali, a atacat o banc` [i a împu[cat cu sânge rece doi poli]i[ti care au murit imediat. Lars Norén, care a scris piesa "7:3" special pentru un grup de teatru format din de]inu]i din care f`cea parte [i Olsson, refuz` s` comenteze cele întâmplate, iar dup` un timp î[i d` demisia din postul de conduc`tor artistic la Riksteatern. Regizorul Zoltán Schapira, care tradusese piesa lui Norén "Curajul de a ucide" în române[te, a pus-o în scen` în luna mai la Teatrul Na]ional din Cluj. La 17 septembrie, acest teatru a dat un spectacol cu piesa în limba român` în Suedia, nu în capital`, ci în sudul ]`rii, la Casa Poporului din localitatea, greu de g`sit pe hart`, Olofström, din jude]ul Blekinge.
Ac]iunea a fost anun]at` de ziarul local Blekinge Läns Tidning (Ziarul Jude]ului Blekinge) în num`rul din 15 septembrie unde, sub titlul "Spectacol de teatru românesc prime[te vizit` diplomatic`", se poate citi c` spectacolul "s-ar putea s`-i aduc` pe românii din Suedia mai aproape unii de al]ii. Aceasta este cel pu]in speran]a lui Zoltán Schapira. Motivul este faptul c` diplomatul Vlad-Andrei Moga este oaspete la spectacol". În num`rul din 18 septembrie al aceluia[i ziar, sub titlul "Cultura poate strânge noi leg`turi", se scrie c` "nu o s` fie decât un singur spectacol. Planurile ca piesa 'Curajul de a ucide' s` fie pus` în scen` la Stockholm s-au pr`bu[it ca urmare a tevaturii create în jurul piesei lui Norén '7:3'..."
Toat` afacerea aceasta a rezultat a[adar într-o gaf` morbid` de mari propor]ii. Mai întâi, cineva care "vrea binele românilor din Suedia", f`r` a se informa în prealabil, aranjeaz` un turneu de teatru la care "s`-i adune pe români" cu o pies` obscen` scris` de denigratorul suedez al românilor! Aceasta este o gaf` f`r` seam`n, c`ci refugia]ii români informa]i ocolesc tot ce are de-a face cu Lars Norén!
Pe de alt` parte, autorit`]ile culturale din România ar trebui s` se informeze prealabil pe cine promoveaz`, pentru a evita atât adularea propriilor denigratori cât [i situa]ia penibil` de a ajunge în alt` ]ar` doar pentru a constata c` autorul este suspect în afaceri criminale [i de aceea nu e[ti bine-venit în capital` ca s`-i joci piesa preg`tit` de acas`.
Informarea prealabil` este o condi]ie [i pentru diploma]ie, pentru a o scuti de gafe, uneori fatale, ca de exemplu a da legitimitate, prin propria-]i prezen]`, denigratorului propriului neam.

Înapoi la începutul paginei!

© 1999 Curierul Românesc.


Înapoi la CURIERUL ROMÂNESC cu acces gratuit.