"DUPÃ ZID
Artã si culturã în Europa post-comunistã"
Conform declaratiei sale de presã, cu ocazia "împlinirii în toamna aceasta a zece ani de la dãrâmarea Zidului Berlinului", Muzeul de Artã Modernã (Moderna Museet) din Stockholm prezintã în perioada 16 octombrie 1999-16 ianuarie 2000 în marea sa expozitie de toamnã tema artei si culturii în Europa post-comunistã.
Au fost invitati aici circa 140 de artisti plastici provenind din 22 de tãri din Europa centralã si rãsãriteanã care sã expunã lucrãri executate în perioada de la 1985 pânã azi. În aceastã perioadã, tãrile din Europa centralã si de est precum si fosta Uniune Sovieticã au cunoscut nenumãrate schimbãri politice si culturale: perestroica, prãbusirea cortinei de fier, încetarea rãzboiului rece, constituirea de state noi si tendinta acestora spre democratie, reunificarea Germaniei si rãzboaiele însotite de epurãri etnice din Balcani si Caucaz. Selectarea artistilor expozanti se pare cã s-a fãcut exclusiv din generatia tânãrã care nu se simte responsabilã de ce s-a întâmplat în trecutul comunist si nici nu a apucat sã producã în cadrul propagandei comuniste, dar care se bucurã de o seamã de libertãti cucerire de curând. Mai departe, organizatorii au selectat si expus, conform propriilor declaratii de intentii publicate în comunicatele de presã, lucrãri care trateazã "sãrãcia care se extinde tot mai mult, industriile pãrãsite, somajul crescând, poluarea, rasismul national-socialist, înstrãinarea si atitudinea cinicã care ar ameninta în aceste tãri noile valori morale ale timpului". Sunt aceste criterii concludente? Sunt ele necesare si suficiente pentru a caracteriza situatia actualã a mersului societãtilor din cele 22 de tãri participante? Ca vizitator nu poti sã nu te întrebi în ce scop s-au ales tocmai aceste criterii si nu altele, la ce prejudecatã vor organizatorii sã gãseascã o confirmare. De altfel, criteriile enumerate fac parte în mod evident din arsenalul de criticã socialã si politicã a fortelor de stânga de substantã ideologicã comunistã, lucru ce se dezvãluie pregnant mai ales atunci când se vrea urmãrirea rasismului numai dacã este nazist - de rasismul comunist expozitia nu se preocupã!
Cui îi foloseste expozitia comemorãrii a zece ani de la cãderea comunismului dacã nu se pune problema judecãrii tocmai a comunismului? Cãci nu "cãderea Zidului" este importantã si interesantã de a fi comemoratã, ci "cãderea comunismului"! Dar se pare cã existã forte care sunt interesate sã dilueze adevãrul si sã substituie "cãderea comunismului" cu "cãderea Zidului" ca sã uitãm cu timpul atrocitãtile comuniste si sã credem cã de fapt în evenimentele din 1989 poate cã nu a fost vorba decât despre o reunificare nationalã între germani! Printre declaratiile de intentie ale organizatorilor se specificã si cã unele lucrãri expuse au fost alese deoarece ele "oglindesc climatul politic si social care i-au format pe artisti". Criteriile acestea de selectie identificã astfel aici arta cu critica socialã si politicã si sunt menite sã rezulte într-o imagine întunecatã si deplorabilã asupra vietii din aceste 22 de state, unde eliberarea de sub comunism nu ar fi dus decât la depravare, degradare, decadentã si distrugere. Nu întâmplãtor multe din lucrãrile prezentate sunt imagini de pornografie camuflatã. Aceasta si ca un avertisment amãgitor adresat publicului suedez de a nu renunta total la idealurile comuniste, proba livratã de expozitie fiind aceea cã în cele 22 de tãri convertite ar fi o situatie ca de sfârsitul lumii. Desigur cã pentru aceasta au selectat organizatorii în mod covârsitor fotografii si filme de video prezentate ca fiind lucrãri de artã, impactul realismului fotografic fiind menit sã convingã fãrã posibilitate de reflectare mai adâncã. Cã videocasetofoanele nu functioneazã tot timpul si nici fãrã defectiuni tehnice, aceasta face sã se întãreascã impresia dezolantã si distructivã, desigur urmãritã constient.
Iosif Király: Bucuresti indirect (Câini vagabonzi), 1993-97.
© Moderna Museet, Stockholm.
| Dan Perjovschi: Press-stress, 1999 (fragment).
© Moderna Museet, Stockholm.
|
O ilustrare concretã a celor afirmate mai sus o constituie si selectia de reprezentare a României. Organizatorii au ales pe Iosif Király care prezintã câini vagabonzi din Bucuresti în fotografii alb/negru, pe grupul subREAL format din Cãlin Dan si Iosif Király cu fotografii alb/negru manipulate dupã negative de la revista ARTA din perioada 1953-89, pe Cosmin Grãdinaru cu fotografii în culori dupã proprii grupãri de obiecte si pe Dan Perjovschi cu gruparea de obiecte "Press-stress" care constã din 100 de pagini de ziare prinse unele lângã altele în pioneze pe un perete din expozitie si pe care sunt fixate cu ace 500 de corãbii confectionate din bancnote de 500 de lei. Organizatorii si-au publicat si dorinta de a prezenta în expozitie "multitudinea de expresii, dar nu de a pune la dispozitia vizitatorului concluzii generale sau vre-o imagine de ansamblu a vreunui fenomen, si nici sã plaseze lucrãrile prezentate în vreun curent". Poate cã acesta si este motivul pentru care vizitatorii ocolesc aceastã expozitie dezorientantã, care se pare cã este una dintre cele mai slab frecventate din ultima vreme în Stockholm, în ciuda reclamei insistente fãcute în tot orasul. Ceea ce au publicat organizatorii cã vor ei sã obtinã este "crearea unui dialog în imagini si cuvinte, care sã arate multitudinea si variatia ce se poate regãsi printre lucrãrile diferitilor artisti". Pentru a avea un dialog, trebuie însã sã fie prezenti doi parteneri vii între care sã aibe loc un schimb reciproc de exprimãri, ceea ce nu se poate spune cã se poate întâmpla într-o expozitie de artã, unde exponatele sunt obiecte moarte. Expozitia de fatã nu este deloc un dialog ascendent, ci un monolog decadent.
Expozitia aceasta, prin selectia de lucrãri efectuatã, nu pezintã nimic înãltãtor si constructiv, nimic care sã aibe de-a face cu tendinta cãtre perfectiune si frumos care caracterizeazã arta din toate timpurile. Declaratiile de intentii ale organizatorilor expozitiei, comparate cu impresiile deprimante ce decurg din vizitarea acesteia, par a fi mai degrabã exprimãri înflorate si goale de continut, îmbrãcate într-o demagogie care nu acoperã decât dorinta ascunsã de a denigra, de pe baze cu pretentii vane de superioritate, strãduinta cãtre un viitor demn a oamenilor din cele 22 de tãri care au abandonat comunismul, strãduintã care este de la bun început ignoratã aici.