Silvia
Constantinescu: Aș vrea să te rog să
povestești despre omul Per Sörbom, despre studiile tale, dezvoltarea ta
īn viață, ce sarcini ai avut și ce grad ai la Institutul Suedez enorm
de detaliat.
Per Sörbom: Putem spune că vin dintr-o familie de
oameni cu
studii superioare. Tatăl meu era doctor și docent īn latină și a fost
apoi rector la un liceu - preda latina și greaca clasică. Mama era
licențiată īn filologie specializată tot īn latină și greacă. Am patru
frați. Am crescut īntr-un oraș care se numește Norrköping. Nu știu dacă
ai fost acolo. Și la vīrsta de 19 ani am intrat la Universitatea din
Uppsala- studiasem deasemeni o linie complet clasică, latina și greaca
și am īnceput apoi să studiez teorie literară.
Am vizitat īn 1960 Bucureștiul. Am călătorit cu trenul īmpreună cu
cīțiva colegi prin toate țările din Răsărit īn afară de Polonia.
Īn București am stat 24 de ore. Nu primisem viză să stăm mai mult,
deoarece era o vineri după-amiază și era complet imposibil să primești
viză, așa că a fost o vizită scurtă.
Cu timpul am luat o licență la Uppsala īn teoria literaturii, īn
cunoștințe clasice de preistorie, arheologie clasică și istoria ideilor
și a īnvățămintelor, ceea ce este oarecum istoria filosofiei și
științei.
Pe urmă am făcut serviciul militar pe Gotland ca tehnician de cifru,
ceea ce este foarte secret. Și apoi am īnceput să doctorez īn istoria
ideilor și īnvățămintelor și am disputat pentru gradul de doctor īn
1972.
Dar paralel cu studiile mele universitare, deja din 1962 am īnceput să
lucrez īn străinătate, mai īntīi vara și apoi un timp ceva mai lung la
o īntreprindere suedeză de călătorii turistice. Am fost mai īntīi ghid
și apoi am devenit șef de unitate locală īn această īntreprindere, mai
īntīi la Atena și mai apoi la Beirut - călătoream enorm de mult īn zona
mediteraniană de răsărit, īn Orientul Mijlociu destul de mult, īn
Turcia; īnvățasem destul de bine greaca, pe care o vorbesc, puțină
turcă - mă descurc īn satele turcești dacă este nevoie.
Și īncă o carieră paralelă, pe care o aveam de la vīrsta de 15 ani, era
că lucram ca ziarist, așa că īn toată viața mea și īncă īn continuare
azi scriu mult, am lucrat mult atīt cu radio cīt și cu TV, īn primul
rīnd cu probleme de cultură, dar și de istorie, literatură, știință
popularizată de tot felul atīt pentru programe de TV cīt și pentru
programe de radio. Am socotit acum cītva timp că am scris peste 1000 de
articole semnate de-a lungul anilor, așa că s-a adunat ceva!
Și cīnd am fost gata cu examenul meu de doctorat, am īnceput să predau
la Institutul de Istoria Ideilor și Īnvățămintelor din Uppsala, unde am
lucrat aproape timp de 15 ani ca lector universitar. M-am ocupat destul
de mult de cercetare īn paralel, dar și cu știință popularizată.
Īn 1986 am trecut la ceva care se numește Consiliul Fondului de
Cercetare, care este, așadar, un organ statal de finanțare și de
inițiere a cercetărilor. Acolo am rămas cinci, șase ani.
Și cu aproape doi ani īnainte de plebiscitul suedez am trecut la
fundația "Da - pentru Europa", pentru a sprijini campania care a făcut
ca suedezii să voteze "DA" la a deveni membri īn Uniunea Europeană. Și
după ce am stat acolo un an și jumătate am fost īntrebat dacă aș vrea
să devin șef la Institutul
Suedez și atunci am spus: "Da, mulțumesc, vreau!".
Așa că aici sīnt de doi ani și jumătate, poate ceva mai mult.
|
Per Sörbom
Șeful Institutului Suedez
Foto: Anne-Marie Ciupitu / © CR
S.C.: Ai lucrat ca jurnalist și ai trăit īn Grecia
destul de
mult și desigur că ai fost deasemeni īn vizită īn țările balcanice din
jur. Crezi că este vreo diferență de viață īntre cei ce trăiesc īn
țările balcanice și suedezi?
P.S.: Da! Este o diferență mare.
S.C.: Ce este cel mai pregnant īn această diferență?
P.S.: Diferențele sīnt pe diferite planuri. Punctul de
plecare este, īn mare măsură, faptul că Suedia n-a fost niciodată
ocupată. A existat o perioadă extrem de scurtă īn anii 1500, cīnd am
fost ocupați de către danezi, dar asta noi nu o punem la socoteală.
Aceasta a făcut că Suedia să fie foarte omogenă, cu o populație care
vorbește aceeași limbă, are aceeași religie, are aceeași istorie, are
aceeași tradiție. Aceasta a marcat Suedia pīnă după cel de al doilea
război mondial. Și nu există aproape nicio țară īn Balcani care să aibe
o asemenea omogenitate. Īn Romånia aveți o mare minoritate maghiară, īi
aveți pe țigani, īi aveți pe moldoveni īn părțile de graniță, a existat
o populație germană destul de importantă īn Transilvania, nu-i așa? Așa
că aceasta văd eu ca o mare deosebire. Și acest lucru este valabil
pentru cele mai multe dintre țările balcanice, că există minorități
importante. Avem evident īn Suedia o minoritate de laponi. Ei sīnt
socotiți la cel mult 15.000 și sīnt localizați īn primul rīnd īn nordul
Suediei, așa că nu vedem aceasta exact la fel. O altă diferență este
ceva care de fapt poate fi urmărit īnapoi īn timp la filosoful francez
Montesquieu și īnvățătura lui Montesquieu despre climat, care spune că
fără īndoială că suedezii sīnt influențați de faptul că locuiesc īn
această parte a lumii.
Noi trăim īntr-un fel mult mai mult īmpreună cu schimbările climatului,
cu schimbările anotimpurilor. Pentru noi, apropierea de natură este
foarte importantă.
Noi, suedezi, ne bucurăm cīnd lumina revine primăvara.
Acesta este un proces īndelungat. Aici putem simți īntr-adevăr că
anotimpurile se schimbă. Īn cele mai multe dintre țările balcanice
primăvara durează doar cīteva săptămīni. Toamna este cel mai adesea
doar o continuare lungă a verii și după aceea trece īn ceva... Și
aceasta, cred eu, a marcat suedezii foarte mult și constituie o mare
diferență. O altă diferență este că avem, poate datorită istoriei
noastre, datorită temperamentului nostru ce este dependent de climat,
avem așadar o tradiție īndelungată de bună birocrație. Suedezii sīnt
buni să organizeze. Noi sīntem buni să punem lucrurile īn ordine.
Și avem o īndelungată tradiție democratică și aceasta la rīndul ei se
bazează pe faptul că Suedia de fapt nu avut niciodată un sistem feudal.
Sīmburele populației suedeze au fost īntotdeauna țărani independenți,
care munceau liberi și erau proprietari de pămīnt
Și acești țărani aveau anumite drepturi politice și democratice īncă
din evul mediu și chiar și mai dinainte.
(Continuare și fotografie īn ediția pentru abonați.)